חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:42 זריחה: 5:36 כ"ב באייר התשפ"ד, 30/5/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

להתעורר, כי אין מקריות
שלחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאויטש
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1897 - כל המדורים ברצף
56 שנות קרב על האמת
יש חדש
להתעורר, כי אין מקריות
ריבית
ברכות נעלות
תכלית השפע בגאולה
היונים מילאו את המשימה
רציתי לשאול
מעשר כספים משכר דירה
שיא השיאים – הקרבות על ירושלים

בפרשת בחוקותיי מופיעים פסוקי התוכחה, שבהם מופיע כמה וכמה פעמים הביטוי "וְאִם תֵּלְכוּ עִמִּי קֶרִי"... "וְאִם בְּזֹאת לֹא תִשְׁמְעוּ לִי וַהֲלַכְתֶּם עִמִּי בְּקֶרִי". 'קרי' הוא מלשון מקרה, והכוונה שבני ישראל לא ישכילו להבין שהאירועים הרעים נועדו לעוררם לתשובה, אלא יאמרו שהללו אירעו בדרך מקרה.

וכך הרמב"ם כותב (הלכות תעניות א,ב־ג): "בזמן שתבוא צרה... יידעו הכול שבגלל מעשיהם הרעים הורע להן... וזה הוא שיגרום להם להסיר הצרה מעליהם. אבל אם... יאמרו דבר זה ממנהג העולם אירע לנו, וצרה זו נקרה נקרית, הרי זו דרך אכזריות...". והרמב"ם מסיים: "הוא שכתוב בתורה 'והלכתם עמי בקרי'".

אירוע חריג

הרמב"ם משתמש בשני ביטויים: בני-אדם עלולים לומר שהצרה שפקדה אותם היא "מנהג העולם" ו"נקרה נקרית". לכאורה אלה שני דברים הפוכים – "מנהג העולם" פירושו תופעה רגילה ושגרתית, ואילו "נקרה נקרית" זה אירוע חריג, אלא שאפשר לטעון שהוא אירע במקרה.

כמו-כן, בפסוק שציטט הרמב"ם נאמר "והלכתם עמי בקרי", ניסוח שיש בו דמיון למילים "נקרה נקרית". מדוע אפוא הרמב"ם מוסיף גם את "מנהג העולם"?

הפך סדרי העולם

הסבר הדברים: יש דברים שליליים הנובעים מ'מנהג העולם'. טבעו של העולם שלפעמים "כל דאלים גבר" – החזק רומס את החלש. או ש"דרך רשעים צלחה" – אורח חיים קלוקל נחווה כהצלחה. ועד מה שמובא בספר התניא ש"כל מעשה עולם הזה קשים ורעים והרשעים גוברים בו".

ואולם יש דברים שגם על-פי טבע העולם אין הם מתקבלים על הדעת. כל אחד ואחד רואה שהתנהגות כזאת אינה דבר רגיל אלא היא הפך סדרי העולם, הפך השכל והפך היושר, אפילו לפי מושגי העולם שעל-פיהם "כל דאלים גבר". כשקורים דברים כאלה קל יותר לאדם להבין שיש כאן מסר מלמעלה, ושעליו להתעורר לתשובה ולתקן את מעשיו.

מידה כנגד מידה

האמת היא שבראייה של תורה אין הבדל בין 'מנהג העולם' לבין תופעות חריגות. התורה מושלת ושולטת על העולם, וכאשר יהודים לומדים תורה ומתנהגים על-פי רצון ה', גם ההתנהלות השגרתית וה'טבעית' אמורה לבטא את ההשגחה העליונה ואת הברכה האלוקית. ואם אין הדבר כך, צריך האדם לפשפש במעשיו ולהתעורר לתשובה.

אך בראייה אנושית יש בכל-זאת הבדל בין השניים, ולכן הרמב"ם מחלק ביניהם. בכך הוא מבקש להדגיש יותר עד כמה מופרך להתייחס לאירוע בלתי-רגיל כאל מקרה,  "נקרה נקרית". ועל כך הוא מביא את הפסוק "והלכתם עמי בקרי", שהעונש על כך יהיה "והלכתי עמכם בחמת קרי", כי אצל הקב"ה אין מקריות והוא מתנהג עם האדם ב'מידה כנגד מידה'.

(תורת מנחם, כרך עו, עמ' 175)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)