חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:06 י"א בניסן התשפ"ד, 19/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

המעלה הגדולה של מלמדי התורה
שלחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאויטש
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1893 - כל המדורים ברצף
מתי מכלילים ומתי לא
חדש על המדף
המעלה הגדולה של מלמדי התורה
כשרות
כשרותו של דרשן
עולם של בריאים
פתרון החידה בכתב ההכשר
רציתי לשאול
זהירות בקניית חמץ
עדשה חסידית בתשעים ותשע מדינות

הגמרא (חולין סו,ב) קובעת כלל בעניין סימני הכשרות של הדגים, הסנפיר והקשקשת: "כל שיש לו קשקשת, יש לו סנפיר". אם כן, התורה הייתה יכולה לכתוב 'קשקשת' ולא לכתוב 'סנפיר'; מה פשר הייתור?! הגמרא משיבה: "יגדיל תורה ויאדיר".

ההקדמה ללימוד התורה הן אותיות הא־ב, הקריאה וכו'. בשלב שלאחר מכן הלומד פוגש את עיקרי התורה, שנועדו ללמדו לקיים את מצוות ה' – "גדול תלמוד שמביא לידי מעשה". ואולם יש עניין נוסף בתורה, והוא "יגדיל תורה ויאדיר".

הלימוד כמטרה לעצמו

זה לימוד שאינו נושא עימו היבטים מעשיים, אלא העיון בתורה נועד לשם לימוד בלבד, מתוך הרחבה והעמקה: "יגדיל" – הוספה בכמות, "ויאדיר" – הוספה באיכות. בעומק יותר, בחינה זו בתורה נעלית מהפן ההלכתי שבה, משום שהתורה קדמה לעולם ומרוממת ממנו, ולכן הפן העיוני שבתורה חשוב יותר מהפן המעשי.

רעיון זה, "יגדיל תורה ויאדיר", מצוטט גם על־ידי הרמב"ם, בהקשר אחר לגמרי. בספרו משנה תורה (הלכות תלמוד תורה פרק ב) הוא כותב שדיני הסגת גבול אינם חלים על מורים המלמדים תורה, משום ש"קנאת סופרים תרבה חוכמה". הרמב"ם מסיים: "שנאמר, ה' חפץ למען צדקו יגדיל תורה ויאדיר" (מקור ההלכה במסכת בבא בתרא כא, ב ואולם שם לא הובא הפסוק הזה).

התורה ירושה

מדברי הרמב"ם עולה, שהעילוי הגדול בתורה – "יגדיל תורה ויאדיר" – איננו רק בהיבט הנשגב והרוחני של התורה, שקדמה לעולם, אלא גם בהיבט הפשוט ביותר – לימוד תורה על־ידי 'תינוקות של בית רבן'! המדרש (ספרי עקב יא,יט) מדריך כיצד יש להתחיל ללמד ילד תורה: "כשהתינוק מתחיל לדבר, אביו... מלמדו תורה". בגמרא (סוכה מב,א) נאמר ש'תורה' היא הפסוק "תורה ציווה לנו משה מורשה קהילת יעקב" (דברים לג,ד).

כאשר מלמדים ילד את הפסוק הזה, לכאורה אין מחדשים לו שום הלכה מעשית, אלא אומרים לו שעליו לדעת שהתורה ניתנת לו ישירות ממשה רבנו, באופן של ירושה. כשם שיורש אינו נדרש לשום תכונה או תנאי כדי לזכות בירושה, כך גם התורה ניתנת לכל אחד ואחת.

תפקיד נעלה

את המסר הזה יש להטמיע אצל הילדים כבר "משעה שמתחיל לדבר" – שכן הדיבור הוא סמל התבונה האנושית. התורה שייכת לך! ובעומק יותר, לימוד התורה של "תינוקות של בית רבן שאין בו חטא" מקיים את העולם, ומגיע למדריגה אלוקית נעלית ביותר – "יגדיל תורה ויאדיר".

זה מחדד את המעלה הגדולה של מלאכת החינוך. מטבע הדברים, תלמיד־חכם רוצה להתעלות ולשגשג בלימוד התורה שלו ולא ללמד תינוקות של בית רבן. כאן אנו למדים שהערך החשוב, "יגדיל תורה ויאדיר", מתקיים הן בלימוד הנעלה ביותר הן בלימוד עם תינוקות של בית רבן.

(תורת מנחם, כרך יג, עמ' 241)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)