חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 17:36 זריחה: 6:12 י"ז באדר א' התשפ"ד, 26/2/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

שביעי של פסח
מן המעיין

מדורים נוספים
שיחת השבוע 1892 - כל המדורים ברצף
הסיפור שלנו במבט מלמעלה
יש חדש
חינוך הילדים מחייב תשובות מפורטות
שביעי של פסח
מבט למעלה
לקראת הגילוי הגדול
מצות בדרך לכותל
רציתי לשאול
קניות בחול המועד
מנהגי פסח ביבוא אישי ממרוקו

מעבדים לבנים

קריעת ים סוף בשביעי של פסח הייתה תכלית הגאולה, כי ביציאת מצרים יצאו מכלל עבדי פרעה להיות עבדי ה', ובשביעי של פסח נתעלו למדריגת בנים – "המעביר בניו בין גזרי ים סוף", ועל שני אלה נאמר (ישעיה מט,ג) "עבדי אתה, ישראל אשר בך אתפאר".

(שפת אמת)

בזכות יוסף

הקב"ה השהה את קריעת ים סוף כמה ימים ולא חיבר את הנס שיהיה סמוך ליציאת מצרים, כי הים נקרע בזכותו של יוסף, כפי שאמרו חז"ל במדרשים, "הים ראה וינס", בזכות "וינס ויצא החוצה", ולכן המאורע הזה חל ביום ו' לספירת העומר, הוא יסוד צדיק, מידתו של יוסף, צדיק יסוד עולם.

(רבי אברהם מסוכוצ'וב)

חסך הכתוב

"ובחמישה-עשר יום לחודש הזה חג שבעת ימים" (במדבר כח,יז). רבי שמעון אומר, פסח וחג, שאין עונת מלאכה המה, זה ז' וזה ח' ימים; ועצרת שהיא עונת מלאכה, אינה אלא יום אחד בלבד. מלמד שחסך הכתוב על ישראל.

(ספרי)

לא סבלו, לא שרו

ביקשו המלאכים לומר שירה, אמר להם הקב"ה, מעשי ידיי טובעים בים ואתם אומרים שירה?! (מגילה יב). למה לישראל ניתנה רשות לומר שירה? כי בני ישראל סבלו מהמצרים, ששעבדו אותם בחומר ובלבנים ושיקעו את ילדיהם בבניין. לכן מותר היה להם לשמוח במפלתם. אבל המלאכים, שלא נשתעבדו במצרים ולא סבלו מהם, לא ראוי שישמחו במפלת מעשי ידיו של הקב"ה ויאמרו שירה.

(עיטורי תורה)

בניתוח אין שמחים

כשעושים לחולה ניתוח, אף שבטוחים בהצלחת הניתוח ושיתרפא על-ידו, בכל-זאת בשעת הניתוח אין מקום לשירה ושמחה, כי סוף-סוף זו שעת ניתוח. וכך בשעת הניתוח של "וביערת הרע מקרבך" אין מקום לתרועת שמחה.

(ישועות מלכו)

ראייה ואמונה

 "וירא ישראל" – זו הבחינה הראשונה על שם הוי'ה, השייכת לעולמות, שבה יכולה להיות ראייה. אך "ויאמינו בה'" – אמור על הבחינה השנייה של שם הוי'ה, הנעלית משייכות לעולמות, שבה יכולה להיות אמונה בלבד.

(תורה אור)

הסיען בעל כורחם

"ויסע משה את ישראל מים סוף" (שמות טו, כב). הסיען בעל כורחם. שעטרו מצרים סוסיהם בתכשיטי זהב וכסף ואבנים טובות, והיו ישראל מוצאים אותם בים... לפיכך הוצרך להסיען בעל כורחם.

(רש"י)

קיום הציווי

בשעת קריעת ים סוף הייתה התגלות אלוקית עליונה לכל אחד ואחת מישראל, ואיך ייתכן שמייד אחר-כך היו שקועים וטרודים כל-כך בביזת הים; ובפרט שידעו שכל עיכוב פירושו שמתעכבים מללכת להר סיני ולקבל את התורה? אלא בני ישראל ראו באיסוף ביזת הים קיום הציווי "וניצלתם את מצרים" (שמות ג), ולכן היו טרודים בו כל-כך.

(הרבי מליובאוויטש)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)