חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 17:40 זריחה: 6:07 כ"א באדר א' התשפ"ד, 1/3/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

חינוך הילדים מחייב תשובות מפורטות
שלחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאויטש
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1892 - כל המדורים ברצף
הסיפור שלנו במבט מלמעלה
יש חדש
חינוך הילדים מחייב תשובות מפורטות
שביעי של פסח
מבט למעלה
לקראת הגילוי הגדול
מצות בדרך לכותל
רציתי לשאול
קניות בחול המועד
מנהגי פסח ביבוא אישי ממרוקו

במוקד ליל הסדר עומדת המצווה "והִגדת לבנך" – להנחיל את סיפור יציאת מצרים לדור הבא. על כך נאמר (שמות יג,יד) "וְהָיָה כִּי יִשְׁאָלְךָ בִנְךָ מָחָר". זה דבר פלא שלא מצאנו דוגמתו בשום מצווה. הלוא הקב"ה נתן לבני ישראל את כל תרי"ג המצוות, ובעתיד – 'מחר' – ייתכן שישאלו על כל מצווה מה עניינה. אך רק על חג הפסח יש (במקרא) ציווי כזה.

יתרה מזו, בקשר של חג הפסח התורה מבהירה לא רק מה צריך להשיב באופן כללי לשאלות הבנים, אלא מגדירה ארבעה סוגי בנים ומענה ייחודי המותאם באופן אישי לכל אחד ואחד מהם. ואכן, יש מפרשים שהפסוק "כי ישאלך בנך" מדבר על מצוות חג הפסח ולא על כל המצוות - "מָה הָעֵדֹת וְהַחֻקִּים וְהַמִּשְׁפָּטִים" הקשורים עם פרטי ליל הפסח.

במה פותחים?

דבר זה מבטא את מרכזיותו של חג הפסח ואת היותו עניין עיקרי בחיי היהודי, ולכן צריכים להיות ערוכים ומוכנים לשאלה שעלולה להופיע 'מחר'; וכמו-כן התורה מלמדת שאין להסתפק במענה כללי, ולקוות ש"ואידך זיל גמור", אלא יש לענות לכל אחד ואחד מהבנים מתוך התייחסות מיוחדת ונוסח מיוחד.

כי כשמדובר על היציאה ממצרים לא דיי שהאדם עצמו יוצא ממצרים, אלא זה צריך להיות כדברי משה רבנו – "בִּנְעָרֵינוּ וּבִזְקֵנֵינוּ...ְ בְּבָנֵינוּ וּבִבְנוֹתֵנוּ", ועניין זה חיוני כל-כך, עד שההגדה של פסח אינה נפתחת ב'עבדים היינו' אלא ב'מה נשתנה' – בשאלת הילדים.

הסבר ברור

התורה גם מבהירה כיצד יש להשיב לילדים. ההסבר שיש לתת להם שונה מזה של המבוגרים. למבוגרים אפשר להציג הסברים מורכבים, אבל לילדים צריך לתת הסבר ברור ומדויק, בשפה המובנת לילד.

לכן התורה מאריכה בתשובה שצריכה להינתן לבן החכם, כי הוא יכול וצריך לקבל הסבר על כל פרט. ולצד זה התורה מציגה תשובה גם לבן העומד במצב הפוך מהבן החכם, אף שאפשר לחשוב ש'לא מתאים' שהתורה מנהלת איתו דיון. בכל-זאת התורה מציגה את שאלתו ומורה כיצד להשיב עליה.

מסר לכל השנה

יש כאן מסר לכל השנה: אין לסמוך על הבן ולהניח שהוא 'חכם' בעצמו ובעל תכונות טובות וכו', וימשיך את מסורת אבותיו מעצמו. צריך לשלוח אותו לחינוך שבו לומדים תורה בלי תערובת של עניינים אחרים.

גם את שלושת הבנים האחרים של ההגדה צריך לחנך כראוי, באופן שנהיה בטוחים ש"לשנה הבאה בירושלים". ועל־ידי זה נזכה לצאת מהגלות יחד, "בבנינו ובבנותינו", בגאולה האמיתית והשלמה בקרוב ממש.

(תורת מנחם כרך עב, עמ' 49, 116)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)