חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:13 זריחה: 6:07 י' בניסן התשפ"ד, 18/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

כיוונים משולבים
גאולהפדיה


מאת: מנחם ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1890 - כל המדורים ברצף
להישאר נקיים וחיוביים
יש חדש
קריאת הקב"ה אלינו בזמן הגלות
ויקרא
ההשגחה מוליכה
כיוונים משולבים
שיחות שמימיות
הכשרת שיש לפסח
רציתי לשאול
הפרשן המשפטי והגדת פיאסצנה

נִגְלָה עֲלֵיהֶם. חודש ניסן יש בו מהות ייחודית, שבאה לידי ביטוי בהיותו חודש הגאולה ממצרים. מהותו של החודש משתקפת במתכונת הגאולה ממצרים. בני ישראל עדיין לא היו מוכנים לגאולה. מצב העם ערב הגאולה מתואר בפסוק (יחזקאל טז,ז) "וְאַתְּ עֵרֹם וְעֶרְיָה", המבטא חוסר מוּכנוּת מוחלט. לכן היציאה ממצרים הייתה בבחינת 'בריחה' – "כִּי בָרַח הָעָם", שכן העם עדיין לא היה בשל להיחלצות עצמית מן הרע ולהתקרבות אל הקדושה.

הגאולה באה כחסד עליון מצד הקב"ה – "נגלה עליהם מלך מלכי המלכים הקב"ה בכבודו ובעצמו וגאלם". במקום אחר הגאולה מתוארת במילים: "וָאֶשָּׂא אֶתְכֶם עַל כַּנְפֵי נְשָׁרִים" (שמות יט,ד). הקב"ה נאלץ כביכול 'לשלוף' את העם מטומאת מצרים ולשאתו למעלה מחומריות העולם. העם עצמו עדיין לא היה מוכן להתגלות אלוקית כזאת, ולכן היא ניתנה בחסד מלמעלה.

למתת חסד יתרון גדול על שכר עבודה: בעוד הפועל מקבל שכר על-פי מידת עבודתו והשקעתו, במתנת חינם לא חייב להיות יחס בין המתנה למעשי המקבל. אפשר לתת מתנה ענקית, שהמקבל לא היה יכול להשיגה גם בעבודה של עשרות שנים. זה יתרונו של חודש ניסן: בחודש זה מאירים אורות אלוקיים עליונים ביותר, שבאים מלמעלה, בלי קשר ישיר למעשי האדם. לכן אין אומרים 'תחנון' כל החודש, כי הדברים שיכולים להיעשות על-ידי אמירת ה'תחנון', נעשים מאליהם, מצד גדולתם של ימי ניסן.

בשפת החסידות מוגדר ניסן חודש של 'אתערותא דלעילא' (התעוררות מלמעלה). מי שליבו ער לגילויים העליונים חש בחודש זה רוח חדשה של קדושה והתעלות. הוא מלא שמחה של מצווה ועונג בעבודת ה'. אך כל זה לא בא מכוחו ומעבודתו, אלא במתת חסד מלמעלה.

בְּשׁוּבָה וָנַחַת. אבל הגילוי מלמעלה יכול לשמש כוח מאיץ בלבד. מכיוון שההתעוררות של חודש ניסן לא באה מצד האדם ואינה מעידה על שינוי מהותי בו, הרי בסופו של דבר אלה כוחות שאינם שלו, והם יינטלו ממנו בתום תקופת ההתעוררות העליונה.

לכן אחרי השלב הזה נדרשת ההתעוררות מלמטה – 'אתערותא דלתתא'. האדם נדרש להתעלות ולהתרומם בכוחות עצמו. אין הוא יכול לסמוך על כוחות שבאים מלמעלה, אלא הוא עצמו נדרש לבער את הרע שבו ולטהר את נפשו.

בזה יתרונה של הגאולה הקרובה לבוא. היא לא תהיה בבריחה מהרע שבאה מלמעלה – "לֹא בְחִפָּזוֹן תֵּצֵאוּ" (ישעיה נב,יב). הגאולה תבוא בנחת – "בְּשׁוּבָה וָנַחַת תִּוָּשֵׁעוּן" (ישעיה ל,טו). היא לא תהיה בבחינת מתת חסד, שאינה תלויה במצבו של העולם, אלא נזכה לה על-ידי עבודתנו ופעולת הזיכוך שעשינו במשך כל תקופת הגלות. ועם זה אמרו חז"ל "בניסן עתידים להיגאל", כי בגאולה הקרובה ישתלבו שתי המעלות – גילוי מלמעלה ועבודה מלמטה. ואף שהיא תבוא על-ידי הזיכוך של הגלות, עדיין תהיה בניסי ניסים ובהתגלות אלוקית מופלאה.


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)