חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 17:36 זריחה: 6:12 י"ז באדר א' התשפ"ד, 26/2/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

גאולה במהירות
גאולהפדיה


מאת: מנחם ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1889 - כל המדורים ברצף
יש פתרון: לדבר ולהקשיב
יש חדש
הנשים יודעות מה העיקר
השבת
ללמוד מתוך מחשבה
גאולה במהירות
פתיחת הלבבות עוררה תמיהה
רציתי לשאול
ברכת האילנות
העיתון שנקרא במאה מדינות

מִיָּד נִגְאָלִים. הציפייה לגאולה בכל יום ובכל עת מבוססת על דברי הרמב"ם (הלכות תשובה פרק ז, הלכה ה): "הבטיחה תורה שסוף ישראל לעשות תשובה בסוף גלותן, ומייד הן נגאלין". הרי שהגאולה יכולה לבוא מייד, כהרף עין.

ואולי המשמעות של 'מייד' בהקשר הגאולה היא חודשים או שבועות? אלא שמהגמרא (תענית יז,א) אפשר ללמוד עד כמה עלינו לצפות לביאת המשיח מייד ממש. יש שם דעה שאסור לכוהן לשתות יין גם בזמן הזה, מאחר שאנחנו מצפים שבמהרה ייבנה המקדש ושיכור אינו יכול לעבוד בבית המקדש (אמנם הדעה הזאת לא נתקבלה להלכה, אבל עצם קיומה של דעה זו יש בו להמחיש עד כמה בניין בית המקדש יכול להיות קרוב).

הפגת שכרות של יין אפשרית בשתי דרכים: א) שינה; ב) שהייה 'כדי הליכת מיל'. מהו שיעור מהלך מיל? השיעור המקובל הוא שמונה-עשרה דקות, וגם המחמירים סבורים שאין הוא עולה על עשרים וארבע דקות. נמצא שעל-פי אותה דעה, המבקשת לאסור על כוהן לשתות יין, בית המקדש יכול להיבנות בתוך זמן מועט ביותר, פחות מכדי שיעור מהלך מיל, שהוא לכל היותר עשרים וארבע דקות. בתוך זמן קצר כל-כך עשוי לבוא המשיח, ותיכף ייבנה בית המקדש ויהיה צורך לגשת מייד לעבודת המקדש! (ראו לקוטי שיחות כרך ב, עמ' 618).

תְּשׁוּבָה בְּרֶגַע. יש הטוענים, שאמנם הרמב"ם אומר ש"מייד הן נגאלים", אבל קודם לכך צריך להיות עניין התשובה – "סוף ישראל לעשות תשובה בסוף גלותן", וממילא כל עוד אין רואים שבני ישראל עשו תשובה, אין הגאולה יכולה לבוא.

גם זו גישה מוטעית. עבודת התשובה אינה דורשת זמן ותהליכים מורכבים, אלא כלשון הזוהר: "בשעתא חדא וברגעא חדא" [=בשעה אחת וברגע אחד]. ברגע התשובה עצמו אין התחלקות לתרי"ג פרטים, תרי"ג מצוות התורה, ואפילו לא לשני פרטים, אלא יש בו נקודה אחת בלבד, שלכן אין היא מוגבלת בזמן, אלא 'בשעתא חדא וברגעא חדא'.

ההוכחה לכך איננה רק מהזוהר, אלא גם מחלק ההלכה הנגלה שבתורה: "המקדש את האישה על-מנת שאני צדיק (גמור), אפילו רשע גמור – מקודשת, שמא הרהר תשובה בדעתו" (קידושין מט,ב). נמצא שעל-ידי הרהור תשובה בלבד – דבר שיכול להתרחש ברגע אחד – האדם נהפך מ'רשע גמור' ל'צדיק גמור'.

אמנם הקידושין האלה אינם אלא מסָפֵק, מכיוון שאין אנו יודעים בבירור ובוודאות שאכן האיש עשה תשובה, ובלשון הגמרא: "שמא הרהר תשובה בדעתו"; אבל אילו היו יודעים בבירור ובוודאות ש"הרהר תשובה בדעתו" – הרי זו ודאי מקודשת, קידושין גמורים!

נמצא שעניין התשובה אינו מעכב כלל וכלל שתהיה הגאולה תיכף ומייד, 'לאלתר לגאולה' – שהרי בכל מעמד ומצב יהודי יכול להרהר תשובה בשעתא חדא וברגעא חדא, ואין שום הגבלה בדבר, ואז נעשה 'לאלתר לגאולה' תיכף ומייד ממש (התוועדויות תשמ"ה כרך ה, עמ' 2622).


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)