חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:42 זריחה: 5:36 כ"א באייר התשפ"ד, 29/5/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

הכרובים
מן המעיין

מדורים נוספים
שיחת השבוע 1886 - כל המדורים ברצף
האחדות חובקת הכול
יש חדש
תרומה היא הפרשה של עלייה
הכרובים
יש מקום לכולם
שפע זהב וכסף
למה נתקע המפתח
רציתי לשאול
שתיית קפה בבית הכנסת
'ועשו ארון' גרסת אברג'ל

המשימה החשובה

"ועשית שניים כרובים זהב" (שמות כה,יח). רש"י מפרש: "דמות פרצוף תינוק להם". הכרובים עמדו מעל ארון הקודש, ויש כאן מסר חשוב – יותר מההתעלות האישית של האדם בלימוד התורה עומדת המשימה לחנך את התינוקות בדרך התורה.

(הרב ראובן מרגליות)

להיות כנער

אף החכם היותר גדול יש לו לנהוג כל ימיו לגבי תלמוד תורה כנער, מתלמד ומתחנך. מכאן גדולתם וחיבתם של ישראל, שהקב"ה הכריז עליהם "נער ישראל ואוהבהו" (הושע יא,א), משום שהם בבחינת נער המתלמד ולכן הם חביבים לפניו.

(רבי שמחה-זיסל מקלם)

זהב בלבד

כל כלי בית עולמים, אם אין אפשרות לעשותם מזהב, עושים אותן מכסף. אפשר היה לחשוב שאף הכרובים כן. תלמוד לומר "אלוהי כסף לא תעשה לך" – אם אין עושים אותן של זהב, הרי הם כ'אלוהי כסף'.

(מכילתא)

נתינות חשובות

כשמדובר בחינוך הדור הצעיר, חינוך לתורה ולמעשים טובים, להקים ולקיים את מוסדות התורה, אין יוצאים ידי חובה בתשלומים קטנים, בתרומות פעוטות. הנתינות צריכות להיות חשובות, בעלות ערך רב – זהב דווקא.

(רבי מאיר שפירא מלובלין)

קירוב ואחווה

"ופניהם איש אל אחיו" (שמות כה,כ). הרב והתלמיד צריכים להיות בקירוב ובאחווה. כל פנימיותו של המלמד צריכה להיות מסורה ונתונה לטובת תלמידו. וגם התלמיד צריך למסור את כל פנימיותו אל רבו, שמלמדו תורה.

(ספר המאמרים תרפ"ז)

מחציות מקבילות

עשרת הדיברות כתובים על שני לוחות אבנים, מחצית אחת – מצוות שבין אדם למקום, ומחציתם השנייה – מצוות שבין אדם לחברו. ואמרה התורה "ופניהם איש אל אחיו", שהם מכוּונים זה לזה. אי-אפשר לקיים מצוות שבין אדם למקום בלי המצוות שבין אדם לחברו, וכן להפך.

(מלבי"ם)

לאן הפנים

"כיצד הכרובים עומדים? חד אמר פניהם איש אל אחיו וחד אמר פניהם לבית... כאן בזמן שישראל עושין רצונו של מקום, כאן בזמן שאין ישראל עושין רצונו של מקום".

(בבא בתרא צט)

דאגה לזולת

כשיהודים עושים רצונו של מקום, "פניהם איש אל אחיו" – רצונו של יהודי לדאוג לאחיו ולזולתו ולא לעצמו ולביתו בלבד. אך כש"פניהם לבית" – כשאדם דואג לביתו ולעצמו בלבד, אין זה רצונו של מקום.

(פרדס יוסף)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)