חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:42 זריחה: 5:36 כ"ב באייר התשפ"ד, 30/5/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

תרומה היא הפרשה של עלייה
שלחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאויטש
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1886 - כל המדורים ברצף
האחדות חובקת הכול
יש חדש
תרומה היא הפרשה של עלייה
הכרובים
יש מקום לכולם
שפע זהב וכסף
למה נתקע המפתח
רציתי לשאול
שתיית קפה בבית הכנסת
'ועשו ארון' גרסת אברג'ל

שמה של הפרשה, תרומה, מבטא את מהותה ותוכנה של הפרשה. מה פירוש המילה 'תרומה'? רש"י מסביר: 'הַפְרָשָׁה'. היינו הקצאה של חלק מתוך כמות גדולה יותר. פירוש נוסף, שמובא בזוהר (קמז,א), מציין שתרומה היא 'הרמה'.

ההבדל בין שני הפירושים מובן בפשטות – הפרשה היא הפרדה או הבדלה בלבד. ייתכן שהחלק שהופרש יישאר במעמדו המקורי, כפי שהיה קודם ההפרשה, יעלה בדרגה או יופנה לשימוש נחות יותר.

בין הפרשה להרמה

דוגמה לכך היא ההבדלה שבין שבת לימי החול. כאשר עוברים מיום שישי ליום השבת ההבדלה היא במשמעות של עלייה מלמטה למעלה, מחול לקודש. ואילו במוצאי השבת ההבדלה היא יציאה מיום השבת לששת ימי המעשה.

זו ההוספה בפירוש השני, 'הרמה', על הפירוש הראשון, 'הפרשה'. התרומה איננה הפרשה סתם, אלא זו הפרשה לכיוון של הרמה. הדבר דומה להבדלה שבין ישראל לשאר העמים, שמתוארת בתורה במילים "לָקַחַת לוֹ גוֹי מִקֶּרֶב גּוֹי" (דברים ד,לד). היינו, שבתחילה בני ישראל היו "בקרב גוי", בין העמים, ואחר־כך הקב"ה הבדיל אותם באופן של הרמה – "לקחת לו".

גם המושלם

ההרמה בתרומת המשכן הייתה לא רק בעבור החפצים הגשמיים, אלא גם בעבור התורם. למשל, הזהב היה בתחילה חומר גלם סתמי, ואף נחות, לאחר ששימש לעשיית העגל, והוא נהפך לכלי קודש, ואף לפריטים בקודש הקודשים. בכך התעלה גם האדם, שכן הכניסה לקודש הקודשים אסורה עליו, ובזכות תרומת הזהב משהו ממנו מתעלה למדריגת קודש הקודשים.

מכאן ההוראה בעבורנו, שיהודי נדרש לקחת את הדברים האיכותיים והמובחרים שלו ולהפריש מהם תרומה באופן של 'הרמה'. על 'הפרשה' באופן של ירידה – ודאי שאין מה לדבר, אך היהודי יכול להעריך את מצבו כחיובי מבחינה רוחנית, והוא סבור שכבר אין הוא נדרש 'לתרום מעצמו', שהרי הוא מושלם! על כך אומרים לו שיש חיוב 'מעלים בקודש', ולכן גם הוא נדרש ל'הפרשה' במובן 'הרמה'.

ממה מתחילים

ומנגד, יהודי שעדיין שייך לרע, חלילה, עשוי להקשות: מה לי ולתרומה?! קודם כול עליי לקיים 'סור מרע', ורק אחר־כך להוסיף בטוב. משיבים לו, שיש זמנים שבאופן חד־פעמי עליו להתחיל ב'עשה טוב', וזה יסייע לו להשלים את עבודת 'סור מרע' במהירות רבה יותר ובצורה טובה יותר.

ובמילים פשוטות: כל יהודי צריך לתרום לקדושה. הן תרומה ממונית, הן תרומה נפשית. במשכן תרמו זהב, כסף ונחושת. על האדם לתרום את ה'זהב' שבנפשו, היינו כלי המחשבה שלו; את ה'כסף', היינו הרגשות שבלב; ואת ה'נחושת', היינו העשייה. כל אלה החומרים שלא דיי 'להפריש' מהם, אלא צריך גם 'לרומם' אותם, כדי לבנות את המשכן שבנפש, כפי שנאמר "וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם".

(תורת מנחם, כרך עה, עמ' 232)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)