חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:45 זריחה: 5:49 י"ג בתמוז התשפ"ד, 19/7/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

מתן תורה
מן המעיין

מדורים נוספים
שיחת השבוע 1884 - כל המדורים ברצף
אין אגוזים בקצה הרחוב
יש חדש
הכול עובר דרך משה רבנו
מתן תורה
גם בתוך הערפל
ידיעת הבורא בגאולה
התעקשות של חתן
רציתי לשאול
כבוד להורה מנוכר
חיי יהדות ביישוב אקולוגי

הגבלות כהכנות

במתן תורה היה גילוי נעלה של עצמותו יתברך, אך בהכנה למאורע זה היו גם הגבלות. כדי שגילוי העצמות ייקלט בפנימיות ועצמות הנפש ממש, יש צורך בהכנה מתאימה, ודווקא ההגבלות הן ההכנות הראויות.

(הרבי הריי"צ מליובאוויטש)

יסוד העבודה

החסידים הזקנים, בבואם להתקרב לעבודת ה', היו מקבלים עליהם בתחילה הגבלות שונות, כגון לוותר על כל דבר בענייני העולם שמשתוקקים אליו מאוד. הגבלות אלה הן תחילת ויסוד העבודה.

(ספר המאמרים תרפ"ו)

'עסקיו' של משה

"וירד משה מן ההר אל העם" (שמות יט,יד). רש"י מפרש: "מלמד שלא היה משה פונה לעסקיו, אלא מן ההר – אל העם". ה'חוזה' מלובלין היה מתרעם על החסידים, המפריעים לו ומבטלים אותו מתלמודו. הצביע לפניו רבי דוד מללוב על דברי רש"י אלה ואמר: וכי אילו עסקים היו למשה מלבד התורה ועבודת ה'? מכאן, שבשביל צורכי ציבור יש להתבטל גם מעסקים אלה.

היסוד הוא 'אנוכי'

"אנוכי ה' אלוקיך... לא תחמוד" (שמות כ, ב-יד). עשרת הדיברות מתחילים במושג נעלה – האמונה באחדות ה', ומסתיימים בציוויים 'פשוטים' ביותר. ללמדך, יש להחדיר את ה'אנוכי'  גם ב'לא תרצח', 'לא תגנוב' וכו'. עלינו לקיים את המצוות השכליות מפני שהן ציוויי ה' יתברך, ולא מפני שהשכל מחייב זאת. כי אם נבסס את קיום המצוות על השכל וההיגיון – השכל עלול לערבב את הדברים עד שעבירה תיחשב למצווה.

(הרבי מליובאוויטש)

קול ה' בקולו של משה

"משה ידבר והאלוקים יעננו בקול" (שמות יט,יט). הגמרא (ברכות מה,ב) מסבירה: "מה תלמוד לומר בקול? – בקולו של משה". כי השכינה הייתה מדברת מתוך גרונו של משה, ונמצא שקול ה' היה קולו של משה.

(רבי יהושע מקוטנה)

בכוח העם יחדיו

"ויענו כל העם יחדיו... כל אשר דיבר ה' נעשה" (שמות יט,ח). רק בכוח של "כל העם יחדיו" אפשר לקיים את כל התורה כולה. כי יש מצוות רבות התלויות ברבים, בציבור, ואי-אפשר לקיימן ביחיד.

(הגאון מווילנה)

מזל שענו יחדיו

לאושרנו השיבו כל בני ישראל בשעת מתן תורה ואמרו "יחדיו", כולם בבת אחת. שכן אילו היו משיבים כל אחד בנפרד, היה האחד אומר את היפוכם של דברי השני. אם שמעון היה שומע את ראובן אומר 'נעשה', היה קם בהפגנתיות ומכריז שאינו מסכים: "לא נעשה!", כרגיל אצלנו.

(דרשות אל עמי)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)