חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:12 זריחה: 6:08 ח' בניסן התשפ"ד, 16/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

הכול עובר דרך משה רבנו
שלחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאויטש
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1884 - כל המדורים ברצף
אין אגוזים בקצה הרחוב
יש חדש
הכול עובר דרך משה רבנו
מתן תורה
גם בתוך הערפל
ידיעת הבורא בגאולה
התעקשות של חתן
רציתי לשאול
כבוד להורה מנוכר
חיי יהדות ביישוב אקולוגי

אחד החידושים העיקריים שהתחוללו במעמד הר סיני הוא ההתגלות של הקב"ה לעיני כל העם, והדיבור ישירות עם כל אחד ואחת מבני ישראל. קודם מתן תורה הדיבור היה עם משה, והוא נצטווה למסור את הדברים לבני ישראל – "כֹּה תֹאמַר לְבֵית יַעֲקֹב וְתַגֵּיד לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל"; אבל במעמד הר סיני שמע כל יהודי את הדיברות ישירות מפי הגבורה.

הרמב"ם מדגיש (הלכות יסודי התורה תחילת פרק ח) שיסוד כל התורה הוא העובדה שמעמד הר סיני היה התגלות אלוקית לעם ישראל כולו, באופן ש"עינינו ראו ולא זר". על הפסוק "אַתֶּם רְאִיתֶם כִּי מִן הַשָּׁמַיִם דִּבַּרְתִּי עִמָּכֶם" אומר רש"י: "יש הפרש בין מה שאדם רואה למה שאחרים משיחים לו, שמה שאחרים משיחים לו פעמים שליבו חלוק מלהאמין", ואילו על-ידי שהם עצמם ראו ושמעו את ההתגלות האלוקית, הדבר התאמת אצלם לגמרי.

אירוע חד-פעמי

בעקבות זאת עלול יהודי לטעון שאין הוא זקוק למשה רבנו, שיעמוד בינו ובין הקב"ה, כ'ממוצע המחבר', אלא הוא יודע בעצמו כיצד להתחבר עם הקב"ה, מכיוון שעמד בעצמו לרגלי הר סיני ועיניו ראו ואוזניו שמעו את דברי ה'!

אלא שמתן תורה היה אירוע חד־פעמי. אמנם יהודי נדרש לעורר בליבו בכל יום ויום את מעמד מתן תורה, וכפי שמבואר בפירוש הלשון "נותן התורה", לשון הווה, שיהודי נדרש להתבונן שבכל יום ויום הקב"ה נותן לו את התורה; אך אין זה באותו אופן שהיה במעמד הר סיני. לכן אחרי מתן תורה נקבע שהסדר הוא שכל העניינים צריכים לעבור דרך משה רבנו. הקב"ה מדבר עם משה, והוא צריך למסור את הדברים לבני ישראל.

חיזוק נבואת משה

יתרה מזו, הקב"ה הבהיר מייד שמתן תורה יפעל שני דברים: א) "בַּעֲבוּר יִשְׁמַע הָעָם בְּדַבְּרִי עִמָּךְ", ב) "וְגַם בְּךָ יַאֲמִינוּ לְעוֹלָם". היינו שמעמד הר סיני נועד גם לחזק את האמונה ש"משה אמת ותורתו אמת". נמצא שמתן תורה לא זו בלבד שאינו סותר את העברת הדברים על-ידי משה, אלא להפך, יש בו חיזוק ונתינת כוח שבכל הזמנים שאחרי מעמד הר סיני צריכים כל הדברים לעבור על-ידי משה רבנו.

וזו ההוראה שיש ללמוד ממתן תורה. אף-על-פי שבמעמד הר סיני הקב"ה עצמו דיבר אל כל בני ישראל, הרי אחר-כך ההנהגה היא שהכול עובר דרך משה רבנו.

כשמואל בדורו

כשם שבני ישראל נדרשו להאמין במשה ולדעת שדבריו הם דברי ה', כך צריכה להיות ההתייחסות למנהיגי ישראל שאחרי משה, כפי שהתורה מצווה (דברים יז,ט) "וּבָאתָ... אֶל הַשֹּׁפֵט אֲשֶׁר יִהְיֶה בַּיָּמִים הָהֵם". ואף אם "אינו כשאר שופטים שהיו לפניו – אתה צריך לשמוע לו" (רש"י שם). ועד שחז"ל אמרו (ראש השנה כה,ב) "יפתח בדורו כשמואל בדורו".

יהודי נדרש להאמין ש"מה הראשונים מסיני – אף אלו מסיני", ועד לכל מה שתלמיד ותיק עתיד לחדש, שכל זה ניתן למשה מסיני!

(תורת מנחם, כרך עא, עמ' 177)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)