חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:17 זריחה: 6:01 ט"ז בניסן התשפ"ד, 24/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

הסימנים והקשיים
גאולהפדיה


מאת: מנחם ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1880 - כל המדורים ברצף
הילדים הם העתיד שלנו
יש חדש
סכנה ונס בדרך למצרים
כבד פה
לדקדק בכל מילה
הסימנים והקשיים
תשובה מוכנה מראש
רציתי לשאול
ירקות ללא חשש שביעית
התורה ככלי ריפוי לנפגעי טרור

סִימָנֵי מָשִׁיחַ. הייתכן שהמשיח יבוא ויבשר לנו את בשורת הגאולה ואנחנו לא נהיה בטוחים שאכן הוא הגואל? חכמינו אומרים שבני ישראל במצרים עמדו במצב דומה. כאשר משה רבנו הופיע לפניהם וסיפר כי הקב"ה נגלה אליו והורה לו להוציא את העם ממצרים, לא ידעו בתחילה אם להאמין לו: "כשבאו משה ואהרן אצל זקני ישראל ועשו האותות לעיניהם, הלכו זקני ישראל אצל זקנתן סרח בת אשר, ואמרו לה: בא איש ועשה אותות לעינינו כך וכך. אמרה להם: אין באותות הללו ממש. אמרו לה: והלוא אמר לנו 'פקוד פקדתי אתכם'. אמרה להם: הוא האיש שעתיד לגאול את ישראל ממצרים!" (פרקי דרבי אליעזר פרק מו).

ואיך נדע זאת אנחנו? לשם כך פירט הרמב"ם הלכות ברורות על סימני המשיח, שעל-פיהן נדע שאכן הוא הגואל. בסוף הלכות מלכים (בפרק יא) הרמב"ם מגדיר את תפקידו של המשיח, פעולותיו וסדר התגלותו. בראש ובראשונה הרמב"ם קובע שהמשיח אינו נבחן ביכולתו לחולל אותות ומופתים: "אל יעלה על דעתך שהמלך המשיח צריך לעשות אותות ומופתים ומחדש דברים בעולם או מחיה מתים וכיוצא בדברים אלו". בהחלט ייתכן שבואו יהיה כרוך בניסים ובנפלאות, אבל אין הכרח שכך יהיה, וּודאי שלא בכך הוא נבחן.

התגלותו של משיח באה בשני שלבים – תחילה 'בחזקת משיח' ולאחר מכן 'משיח בוודאי'. השלב הראשון הוא: "ואם יעמוד מלך מבית דויד הוגה בתורה ועוסק במצוות כדויד אביו, כפי תורה שבכתב ושבעל-פה, ויכוף כל ישראל לילך בה ולחזק בדקה, ויילחם מלחמות ה' – הרי זה בחזקת שהוא משיח". אם נתמלאו הסימנים האלה, יש לסייע בידו במעבר לשלב השני: "אם עשה והצליח, וניצח כל האומות שסביביו, ובנה מקדש במקומו, וקיבץ נידחי ישראל – הרי זה משיח בוודאי".

"לָמָּה הֲרֵעוֹתָה". הזמן שלפני הגאולה נושא עימו את שיא קושי הגלות. כך היה גם במצרים, כפי שמסביר זאת רבנו בחיי (בפירושו על התורה, סוף פרשת שמות): "כשם שמצינו שנדחקה להם השעה לישראל במצרים מעת בוא הגואל הראשון לפני פרעה, ואמר לו בדבר השם יתברך: 'שלח את עמי ויחוגו לי במדבר', ואחרי זאת כבדה עליהם העבודה ונתעוררה עליהם השנאה וניתוספה ביניהם מאוד על מה שהייתה – כן בגאולתנו זאת העתידה, בהיגלות הגואל האחרון, תתעורר השנאה בין העכו"ם לישראל, ויוסיפו שעבוד על שעבודם ויהיה הגואל נגלה וחוזר ונכסה... שהרי גאולה זו עתידה להיות כדמיון גאולת מצרים בהרבה עניינים".

ואכן, על-פי המדרשים תקופה זו קשה לישראל, עד שיהודים זועקים אל ה', וכפי שנאמר במדרש תלפיות: "באותה שעה יצעקו בני ישראל צעקה גדולה עד לשמיים".

ירידה זו יש לה כמה וכמה מטרות. אפשר לראות בה מעין זיכוך אחרון לפני הגאולה. או שמטרתה להסיר גורמים שליליים העלולים לפגום בשלמות הגאולה. כמו-כן על-ידי הירידה הפתאומית הזאת נוצר חלל ריק ומתעוררת ציפייה עזה יותר לקראת אור הגאולה, וזו הכנת הקרקע לקראתה. נוסף על כך, יש במצב זה מעין ניסיון ומבחן לאמונתו של כל יהודי בגאולה הקרובה לבוא.


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)