חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 17:36 זריחה: 6:12 י"ז באדר א' התשפ"ד, 26/2/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

סכנה ונס בדרך למצרים
שלחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאויטש
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1880 - כל המדורים ברצף
הילדים הם העתיד שלנו
יש חדש
סכנה ונס בדרך למצרים
כבד פה
לדקדק בכל מילה
הסימנים והקשיים
תשובה מוכנה מראש
רציתי לשאול
ירקות ללא חשש שביעית
התורה ככלי ריפוי לנפגעי טרור

פרשתנו מספרת על מה שאירע למשה בדרכו למצרים, בשליחות ה' לגאול את בני ישראל: "וַיְהִי בַדֶּרֶךְ בַּמָּלוֹן, וַיִּפְגְּשֵׁהוּ ה' וַיְבַקֵּשׁ הֲמִיתוֹ" (שמות ד,כד). רש"י מסביר שנענש במוות על שלא מל את אליעזר בנו בהיותו בן שמונה ימים. ציפורה מיהרה למול את בנה והצילה את משה.

לכאורה, אין זה מובן. הלוא הקב"ה שלח את משה לגאול את בני ישראל. אם ייהרג, לא תתבצע השליחות! וגם מה באה התורה ללמדנו בסיפור הזה, שלכאורה עוסק בגנותו של משה?

המלאך ממוקד

רש"י מסביר שמי שביקש להרוג את משה היה מלאך ה'. מלאך נברא לביצוע משימה מסוימת, ואין הוא מתחשב בשיקולים אחרים אלא כל-כולו ממוקד בהשלמת המשימה שהוטלה עליו. וכך ביקש המלאך להרוג את משה, אף שהקב"ה שלחו לגאול את ישראל ממצרים.

ועדיין צריך להבין: אילו היה המלאך הורג את משה, חלילה, כיצד הייתה מתמלאת שליחות הקב"ה? רש"י רומז את התשובה באזכור שמו של רבי יוסי, שמסביר כי משה נמנע מלמול את בנו מתוך חשש שהדבר יעכב את השליחות. רבי יוסי הוא גם זה שאמר (מובא ברש"י ד,יד) שעל סירובו של משה למינויו לגואל נענש בלקיחת הכהונה ממנו ובהעברתה לאהרון אחיו. אם כן, לשיטתו אפשר לומר שגם השליחות הזאת תתבצע על-ידי אדם אחר.

הקב"ה אינו משנה

עתה נשאלת שאלה הפוכה: אם שליחותו של הקב"ה הייתה מתבצעת בכל מקרה, הלוא אפשר לומר שהקב"ה הוא ש"ביקש להמיתו" ולא המלאך, ומדוע נזקק רש"י לפרש שזה היה מלאך?

ההסבר טמון בפרשת העקידה. לאחר שהקב"ה עצר את אברהם מלפגוע ביצחק, שאל אברהם כיצד אמר לו הקב"ה דברים סותרים, תחילה הבטיח "כי ביצחק ייקרא לך זרע", אחר-כך הורה לו "קח נא את בנך", ועכשיו "אל תשלח ידך אל הנער". הקב"ה השיב לו: "מוצא שפתיי לא אשנה". הקב"ה איננו משנה את דבריו. "לא אמרתי שחטהו, אלא העלהו". מכאן שאילו היה משה צריך להיענש – מלאך היה עושה זאת ולא הקב"ה.

לעולם לא אבוד

מסיפור זה למדים מוסר השכל חשוב. אדם יכול לחשוב שהוא במדריגת צדיק, ולכן לא יקרה דבר אם לא יפעל בזריזות לכל דבר מצווה. על כך אומרים לו: "אל תאמין בעצמך". התרשלות קטנה עלולה להידרדר למצב של סכנת חיים, כפי שקרה למשה רבנו.

ועוד למדים מזה שאפילו מי שנכשל ומעד, אל לו לחשוב שמצבו אבוד, אלא תמיד אפשר לתקן. כך אירע אצל משה רבנו. אף שהמלאך שהפך לנחש כבר החל לבלוע את גופו, ברגע האחרון באה ציפורה והצילה אותו – דבר שמלמד גם על כוחן של נשי ובנות ישראל להציל את בני עמן ולהובילם לקראת הגאולה.

(תורת מנחם, כרך עא, עמ' 38)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)