חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:46 זריחה: 5:48 י"ב בתמוז התשפ"ד, 18/7/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

שני משיחים לישראל?
גאולהפדיה


מאת: מנחם ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1878 - כל המדורים ברצף
הקרב המכריע על התודעה
יש חדש
הקב"ה נמצא איתנו בגלות
יוסף ובנימין
לישראל אין נחמה
שני משיחים לישראל?
הצלה ושכרה בצידה
רציתי לשאול
צום עשרה בטבת
לספר את השואה מחדש

משיח בן-יוסף. בתלמוד, במדרשים ובזוהר מוזכרת דמותו של משיח בן-יוסף. על-פי המקורות הללו הוא מופיע לפני משיח בן-דוד (אברבנאל ליחזקאל לז, טו ואילך. לקוטי שיחות, כרך כה, עמ' 259), נעשה מלך על כל ישראל, ואולם הוא נהרג בידי אומות העולם. אחריו ימלוך על ישראל משיח בן-דוד, והוא יביא את הגאולה השלמה.

בגמרא (סוכה נב,א) יש דעה שמפרשת את הפסוק (זכריה יב,יב): "וְסָפְדָה הָאָרֶץ מִשְׁפָּחוֹת-מִשְׁפָּחוֹת" – "על משיח בן-יוסף שנהרג". בהמשך הגמרא אומרת שהקב"ה אומר למשיח בן-דוד: "שְׁאַל מִמֶּנִּי וְאֶתְּנָה גוֹיִם נַחֲלָתֶךָ" (תהילים ב,ח). אך כשהמשיח רואה את משיח בן-יוסף שנהרג, הוא אומר לקב"ה: "ריבונו-של-עולם, איני מבקש ממך אלא חיים". כאן רואים כי משיח בן-יוסף נהרג, ואילו משיח בן-דוד נשאר בחיים.

דברים רבים בענייני הגאולה לא הוגדרו במפורש. הרמב"ם קבע כלל גדול (פרק יב מהלכות מלכים, הלכה ב), שכל אותם דברים (אלה שלא הוגדרו) "לא יֵדע אדם איך יהיו עד שיהיו". משיח בן-יוסף אינו נזכר כלל ברמב"ם, ולכן דמותו נשארת לוטה בערפל. רבי סעדיה גאון קובע (בספרו אמונות ודעות, במאמר הגאולה) כי אין הכרח שמשיח בן-יוסף אכן יבוא בפועל, אלא הדבר תלוי בעם ישראל: אם עם ישראל ישוב בתשובה, יתגלה מייד משיח בן-דוד, ולא יהיה צורך במלחמות ובפעולתו של משיח בן-יוסף. גם אם יופיע אז משיח בן-יוסף, לא יהיה אלא שליחו של משיח בן-דוד ויכין לו את הדרך.

יש שפירשו את עניינו של משיח בן-יוסף על כל הצדיקים ומנהיגי ישראל שמתו על קידוש השם בתקופת הגלות. כל אלה הריהם בבחינת "משיח בן-יוסף שנהרג". על-פי מסורת של תלמידי הבעל-שם-טוב ('שם משמואל' על פרשת ויגש) אורך הגלות והאסונות שאירעו לעם ישראל המירו את מלחמת גוג ומגוג ואת מותו של משיח בן-יוסף, ולכן המאורעות האלה כבר לא יתרחשו.

יהודה ויוסף. המהר"ל (נצח ישראל פרק לז) מסביר ששבטי יהודה ויוסף הם כנגד המוח והלב. יהודה הוא כנגד המוח, והוא מציין את שלטון המוחין והדעת; ואילו יוסף הוא כנגד הלב, והוא מציין את שלטון המידות והרגש. לכן יהודה ויוסף הם מנהיגי האומה היהודית.

ואולם משניהם, ההנהגה האמיתית שייכת ליהודה, שכן המוח הוא העליון על כל האיברים, וכולם צריכים להיות מונהגים על-ידו. הנהגתו של יוסף מציינת מצב נחות, כאשר עם ישראל אינו בשל ועדיין אינו ראוי להנהגה העליונה של יהודה, והוא נמשך אחר הלב (יוסף) ולא אחר המוח (יהודה). השלמות היא במשיח בן-דוד, ועליו נאמר (יחזקאל לז,כה) "וְדָוִד עַבְדִּי נָשִׂיא לָהֶם לְעוֹלָם".


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)