חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:46 זריחה: 5:48 י"ב בתמוז התשפ"ד, 18/7/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

יוסף ובנימין
מן המעיין

מדורים נוספים
שיחת השבוע 1878 - כל המדורים ברצף
הקרב המכריע על התודעה
יש חדש
הקב"ה נמצא איתנו בגלות
יוסף ובנימין
לישראל אין נחמה
שני משיחים לישראל?
הצלה ושכרה בצידה
רציתי לשאול
צום עשרה בטבת
לספר את השואה מחדש

בכי על המקדשים

"וייפול על צווארי בנימין אחיו ויבך ובנימין בכה על צוואריו" (בראשית מה,יד). יוסף בכה על שני מקדשות שעתידין להיות בחלקו של בנימין וסופן ליחרב, ובנימין בכה על משכן שילה שעתיד להיות בחלקו של יוסף וסופו ליחרב.

(רש"י)

צער הזולת כואב יותר

לכאורה היה יוסף צריך לבכות על חורבן משכן שילה, שעתיד להיות בחלקו, ובנימין היה צריך לבכות על חורבן שני בתי המקדש שעתידים להיות בחלקו שלו? אלא שצערו של הזולת צריך להיות נוגע לליבו של אדם יותר מצער עצמו.

(רבי יחזקאל מקוזמיר)

עשה, אל תבכה

כשאדם רואה שה'מקדש' הרוחני של חברו 'חרב' – עליו לעשות כל שביכולתו לעזור לחברו לתקן את הדבר. אך אם השתדלותו אינה נושאת פרי, עליו להצטער על מצבו של חברו ולהזיל על כך דמעה. ואולם כאשר ה'מקדש' האישי שלו חרב, אסור לו להסתפק באנחה ובבכייה אלא עליו לעשות ולפעול במלוא המרץ כדי לבנותו מחדש.

(הרבי מליובאוויטש)

אותה שנאת חינם

יוסף בכה משום שחזה כי אותה שנאת חינם, שגרמה למכירתו בידי אחיו, תביא גם לידי חורבן בית המקדש.

(רבי ישעיה מפראג)

אחיו נענשו בגללו

בית המקדש נבנה בחלקו של בנימין דווקא, ולא בחלקו של שבט אחר, משום שידם של שאר השבטים הייתה במכירת יוסף. אך אם כן, מדוע בחלקו של בנימין דווקא, ולא בחלקו של יוסף עצמו? אלא מתברר שאף הוא לא היה ראוי לכך, משום שאחיו נענשו בגללו.

(רבי לוי-יצחק מברדיצ'ב)

המקדש כצוואר

בית המקדש נקרא 'צוואר', כמו שאמרו חז"ל על הפסוק "כמגדל דוד צווארך בנוי לתלפיות" – זה בית מקדש. כי הצוואר הוא ממוצע בין הראש לגוף, וכעין זה הוא בית המקדש, שהוא אמצעי ומחבר עליונים לתחתונים וכל התפילות עולות דרכו, וכנגדן כל ההשפעות יורדות דרכו.

(רבי אברהם מסוכוצ'וב)

תכשיטים של ישראל

לא מצינו בכל המקרא בכייה על הצוואר אלא כאן. והטעם שהצוואר רומז לבית המקדש, מה צוואר רוב תכשיטים בו, כך בית המקדש רוב תכשיטים של ישראל תלויים בו.

(רבי ברוך אפשטיין)

עוז שלא להשתחוות

בכמה מדרשי אגדה נאמר הטעם שבית המקדש נבנה בחלקו של בנימין, מפני שלא השתחווה לעשיו בעת פגישתו עם יעקב ומשפחתו, שכן עדיין לא נולד. ואילו בספרי מובא שבנימין זכה שתשרה שכינה בחלקו, מפני שכל השבטים נולדו בחוץ לארץ והוא נולד בארץ ישראל. ואפשר ששני הטעמים חד הם: רק מי שנולד בארץ ישראל יש לו העוז והאומץ שלא להשפיל את עצמו ושלא להשתחוות לעשיו.

(עיטורי תורה)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)