חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:37 זריחה: 5:38 י"ד באייר התשפ"ד, 22/5/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

יוסף ואחיו
מן המעיין

מדורים נוספים
שיחת השבוע 1877 - כל המדורים ברצף
חנוכה במבט אקטואלי
יש חדש
בזכות ההתעניינות בשלום הזולת
יוסף ואחיו
'שלום בית' עדיף
שמונת הנסיכים
'מעוז צור' של החיים
רציתי לשאול
שמן שנשאר בחנוכייה
החנוכייה תודלק אחרי 84 שנים

מנהיג בשירות העם

"ויוסף הוא השליט... הוא המשביר" (בראשית מב,ו). יוסף לא הלך בדרכם של מנהיגים מסוימים, שבהתמנותם לתפקיד מתיישבים בראש באפס מעשה ומסובבים עצמם במחנה של שמשים ומשרתים. לא כך נהג יוסף, אלא – "הוא השליט... הוא המשביר".

(רבי משה-לייב מסאסוב)

שלטון על-ידי עשיית טוב

מה בא כתוב זה ללמדנו, וכי אין אנו יודעים שיוסף הוא השליט על כל ארץ מצרים? אלא מלמדנו הכתוב דרך-ארץ, שלא ישלוט אדם באדם אחר אם לא ייטיב עימו, כי לא ייכנעו בני-אדם למי שלא יגמלם טובות. ויוסף, מפני שהיה המשביר על כל הארץ ונתן להם לחם לפי הטף, בכוח זה היה גם שליט ומושל בהם.

(מלאכת מחשבת)

חשודים ייזהרו

"ויאמר אליהם מרגלים אתם" (בראשית מב,ט). יוסף הניח שאחיו יחפשו אותו, וכשיראו אותו ויבחינו בדמיון שבינו לבין אחיהם האובד, יתחילו לחקור ולדרוש, ומכיוון שלא רצה שתתגלה להם זהותו בטרם עת, קרא לעברם: "מרגלים אתם!". כשימצאו עצמם חשודים חשד כבד כל-כך, ודאי יחששו לחקור ולדרוש.

(כפליים לתושייה)

טענה משכנעת

"כולנו בני איש אחד נחנו" (בראשית מב,יא). אף זו הייתה טענה שנועדה לשכנע את יוסף שאין הם מרגלים. לא מתקבל על הדעת שאב יעמיד בסכנה את חייהם של כל עשרת בניו, וישלח את כולם לרגל ארץ זרה.

(רלב"ג)

בזכות האחדות

שלוש פעמים מצויה בתנ"ך המילה 'נחנו': "כולנו בני איש אחד נחנו", "נחנו פשענו ומרינו", "נחנו נעבור חלוצים". לרמז שכאשר "כולנו בני איש אחד נחנו", כשיהודים חיים באחדות, הרי אף-על-פי ש"נחנו פשענו ומרינו", אפילו אם חטאו, בכל-זאת "נחנו נעבור חלוצים" – מובטח להם שיגברו על שונאיהם וישובו לארצם.

(חן טוב)

מדריגה נעלית

"ויכר יוסף את אחיו והם לא הכירוהו" (בראשית מב,ח). "והם לא הכירוהו" – לשבטים לא היו הכרה והשגה במדריגתו הנעלית של יוסף.

(תורה אור)

מדריגת יוסף

השבטים בחרו להיות רועי צאן, שהוא עסק קל. הם מצויים מחוץ לעיר, וכל טרדות העולם אינן מבלבלות אותם מדבקותם באלוקות. אך יוסף מידה אחרת הייתה לו – אף-על-פי שהיה טרוד מאוד בענייני העולם, שהרי היה שליט בכל ארץ מצרים, לא תפסו העניינים האלה מקום אצלו ולא בלבלו אותו מדבקותו באלוקות.

(תורת חיים)

איסור להסתכל

חז"ל אמרו (חגיגה טז): "כל המסתכל בשלושה דברים עיניו כהות – בקשת, ובנשיא ובכוהנים". נמצא אפוא שאסור היה לשבטים להסתכל בפניו של יוסף, שהיה נשיא, בראייה והבטה חזקה, ולכן לא הכירוהו.

(הרבי מליובאוויטש)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)