חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:06 י"א בניסן התשפ"ד, 19/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

חנוכה
מן המעיין

מדורים נוספים
שיחת השבוע 1876 - כל המדורים ברצף
חנוכה והזהות היהודית
יש חדש
סוד חלומותיו של יוסף
חנוכה
חנוכיית הפח
התרקמות מהלכי הגאולה
השמן הגיע בזמן
רציתי לשאול
כשאין נרות לכולם
מהכלא בטורקיה לחנוכה בישראל

מהו חנוכה

מאי חנוכה? כשנכנסו יוונים להיכל טימאו כל השמנים שבהיכל, וכשגברה מלכות בית חשמונאי וניצחום, בדקו ולא מצאו אלא פך אחד של שמן, שהיה מונח בחותמו של כוהן גדול, ולא היה בו אלא להדליק יום אחד. נעשה בו נס והדליקו ממנו שמונה ימים. לשנה אחרת, קבעום ועשאום ימים טובים בהלל והודאה.

(שבת כא,ב)

סיבת השאלה

מכל המועדים והימים הטובים חנוכה הוא היחיד שאינו נזכר בתורה ובכתובים, ולכן הגמרא שואלת "מאי חנוכה?".

(מגיד משנה)

חנוכת העולם

חנוכה, שבו הייתה חנוכת בית המקדש, רומז לחנוכת העולם. כי העולם נברא בשביל התורה וקיום המצוות, והיוונים רצו לבטל את התורה והמצוות מישראל. וכשגברו החשמונאים, התגברו התורה והמצוות וממילא נחנך העולם.

(עיטורי תורה)

הכול מודים בנס

למה קבעו את הנס על השמן ולא על שאר הניסים? משום שבשאר הניסים יש פתחון פה לומר שמקרה הוא ולא ה' פעל כל זאת, כי יכול להיות דבר כזה שייפלו רבים ביד מעטים; אבל נס השמן אין בסיס לטעון שמקרה הוא, והכול יודו ויאמרו שמאת ה' הייתה זאת.

(מטה משה)

לא מתרשמים מהחושך

זמן הדלקת נר חנוכה הוא 'משתשקע החמה' דווקא. אנו חיים בתקופת 'שקיעת החמה', זמן של חושך כפול ומכופל. ובכל-זאת אין יהודי מתרשם מהחושך השורר ברחוב, והוא מאיר את ביתו בנר מצווה ותורה אור, ולא עוד אלא שהוא עושה זאת "על פתח ביתו מבחוץ", כך שכל העולם רואה שאצל בני ישראל זורח אור התורה והמצווה.

(הרבי מליובאוויטש)

העיקר להוסיף

"בית שמאי אומרים פוחת והולך, ובית הילל אומרים מוסיף והולך" (שבת כא). "פוחת והולך", היינו שעיקר העבודה היא בסור מרע, לתקן את הפגמים ולטהר את הטומאה. "מוסיף והולך", היינו שלמות יתר, להוסיף בתורה ועבודה, במצוות ומעשים טובים. והלכה כבית הילל, שעיקר העיקרים הוא השאיפה אל-על, לשכלול והתרוממות, להרקיע שחקים.

(היהודי הקדוש)

ניצחון שהוא נס

"מסרת גיבורים ביד חלשים... ורשעים ביד צדיקים". אם חלשים מנצחים גיבורים או כשמעטים גוברים על הרבים – זה נס, שלא כדרך הטבע. אבל מה הנס, בהתגברות הצדיק על הרשע? אלא שבאמת קשה לצדיק להכריע את הרשע, כי בעיני הרשע כל האמצעים כשרים, ואילו הצדיק, גם בעת מלחמתו, הולך בדרך של צדק ואמת. ולכן כשהצדיק מנצח – זה נס גדול.

(עיטורי תורה)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)