חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:06 י"א בניסן התשפ"ד, 19/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

סוד חלומותיו של יוסף
שלחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאויטש
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1876 - כל המדורים ברצף
חנוכה והזהות היהודית
יש חדש
סוד חלומותיו של יוסף
חנוכה
חנוכיית הפח
התרקמות מהלכי הגאולה
השמן הגיע בזמן
רציתי לשאול
כשאין נרות לכולם
מהכלא בטורקיה לחנוכה בישראל

בתחילת הפרשה יוסף משתף את אֶחיו בחלום שחלם: "וְהִנֵּה אֲנַחְנוּ מְאַלְּמִים אֲלֻמִּים בְּתוֹךְ הַשָּׂדֶה וְהִנֵּה קָמָה אֲלֻמָּתִי וְגַם נִצָּבָה, וְהִנֵּה תְסֻבֶּינָה אֲלֻמֹּתֵיכֶם וַתִּשְׁתַּחֲוֶיןָ לַאֲלֻמָּתִי" (בראשית לז,ז). כאן מתעוררת שאלה גדולה: הלוא יוסף היה פיקח דיו להבין שאחיו שונאים אותו. מדוע הוסיף וליבה את הקנאה וסיפר להם את החלום? ואכן, התוצאה הייתה צפויה – "וַיּוֹסִפוּ עוֹד שְׂנֹא אֹתוֹ עַל חֲלֹמֹתָיו".

אם לא דיי בכך, יוסף הוסיף וסיפר לאחיו על עוד חלום, הרומז כי גם יעקב ורעייתו משתחווים אליו: "הִנֵּה חָלַמְתִּי חֲלוֹם עוֹד, וְהִנֵּה הַשֶּׁמֶשׁ וְהַיָּרֵחַ וְאַחַד-עָשָׂר כּוֹכָבִים מִשְׁתַּחֲוִים לִי" (שם ט). נראֶה שיוסף שב והתגרה באחיו – "וַיְסַפֵּר אֶל אָבִיו וְאֶל אֶחָיו", ואומר רש"י: "לאחר שסיפר אותו לאחיו, חזר וסיפרוֹ לאביו בפניהם". מדוע נהג כך, ומדוע רש"י אינו מבאר שאלה זו?

חלומות פשוטים

אלא שרש"י אינו צריך לבאר זאת, מפני שההסבר מובן מעצמו. אכן, כאשר יוסף ראה שאחיו מקנאים בו על היותו אהוב במיוחד על אביו, ניסה לבטל את רגש הקנאה כלפיו. לכן כאשר חלם את חלומו הראשון, "מאלמים אלומים", סבר שדווקא על-ידי החלום הזה תוסר קנאת האחים.

כל החלומות שתוארו בתורה עד כה, פתרונם היה ברובד הפשוט. לדוגמה, סולם יעקב בחלומו ייצג את עליית המלאכים וירידתם. גם החלום על צאן לבן העביר ליעקב מסר בעניין הצאן. וכאשר חלם אברהם בברית בין הבתרים כי "אֵימָה חֲשֵׁכָה גְדֹלָה נֹפֶלֶת עָלָיו" זה היה רמז לחושך הגלות.

עניין של פרשנות

לאור זאת רצה יוסף כי גם חלומותיו יתפרשו כפשוטם. משמעות חלום השיבולים היא שהיבול שלו יהיה איכותי. פשר זה של החלום אמור היה להרגיע את האחים, שכן גדולתו של יוסף מסתכמת ביבול בשדה ותו לא. יוסף ביקש לומר לאחיו: "אין מה לקנא בי".

ואולם רגש השנאה אינו מושפע משיקולים הגיוניים, כדברי רש"י: "שנאה מקלקלת את השורה" (במדבר כב,כא). בשעה שיוסף דיבר על שיבולים, אֶחיו פענחו את חלומו כרמז לשררה ומנהיגות, ותקפו אותו – "הֲמָלֹךְ תִּמְלֹךְ עָלֵינוּ, אִם מָשׁוֹל תִּמְשֹׁל בָּנוּ?!".

אלה המזלות בלבד

כאשר יוסף חלם את חלומו השני, היה משוכנע שהפעם יצליח לעקור את השנאה כלפיו. בחלום זה ראה אחד-עשר כוכבים, המייצגים את המזלות הרוחניים. הכוכבים בלבד השתחוו ליוסף, ולא האחים עצמם. מכאן שאין ליוסף שליטה על אחיו.

לכן חזר יוסף וסיפר את החלום לאביו בנוכחות אחיו, מתוך תקווה שאביו יסכים לפירוש הממעיט של החלום, וכך תשכך שנאת האחים אליו. ואולם יעקב לא פתר את החלום בדרך זו, מפני שצפה את שלטונו העתידי של יוסף, ולכן – "וְאָבִיו שָׁמַר אֶת הַדָּבָר".

(תורת מנחם, כרך עד, עמ' 348)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)