חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 17:36 זריחה: 6:12 י"ז באדר א' התשפ"ד, 26/2/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

שליטה על החמור
גאולהפדיה


מאת: מנחם ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1874 - כל המדורים ברצף
גילוי אמריקה בקַטַר
יש חדש
גם בעסקים להתנהג כיהודי
רחל ולאה
בלי התפעלות חיצונית
שליטה על החמור
בריחה עם שחר
רציתי לשאול
'שהחיינו' על זני פירות
לא מוותרים על שום ילד

רֹכֵב עַל חֲמוֹר. בתום שהייתו של יעקב אבינו בחרן ביקש להודיע לעשיו (בראשית לב,ו): "וַיְהִי לִי שׁוֹר וַחֲמוֹר". המדרש אומר על כך (בראשית רבה פרשה עה,ו): "חמור – זה מלך המשיח, שנאמר עני ורוכב על חמור".

על המשיח נאמר שיבוא רכוב על חמור (זכריה ט,ט): "הִנֵּה מַלְכֵּךְ יָבוֹא לָךְ... עָנִי וְרֹכֵב עַל חֲמוֹר וְעַל עַיִר בֶּן אֲתֹנוֹת". בגמרא (סנהדרין צח,א) מסופר שהמלך הגוי 'שבור מלכא' אמר לשמואל: "אתם אומרים שהמשיח יבוא על חמור, אשלח לו סוס נאה שיש לי". הדברים נאמרו בלעג, וגם שמואל השיב לו בלגלוג: "וכי יש לך בן מאה צבעים?".

המפרשים מסבירים שהחמור רומז לענווה. כשאומרים שהמשיח ירכב על חמור, הכוונה שיהיה ענוותן. כך רש"י מפרש בפירושו לפסוק: "עני – ענוותן. ורוכב על חמור – מידת ענווה היא". כך כותב גם בעל 'מצודת דוד': "הנה מלכך – זהו מלך המשיח... עני – יהיה מוכנע וירכב על חמור, או על עַיִר בן מאחת האתונות, והוא מידת ענווה".

המהר"ל מפראג (גבורות ה' פרק כט) מסביר את המושג "רוכב על חמור" במובן של שליטה על החומריות. מעלתו של המשיח שהוא שולט על החומר ונבדל ממנו. ובלשון המהר"ל: "שהוא רוכב על החומרי, מתנשא עליו ורוכב עליו, לפי שהוא נבדל מן החומר".

ידוע שמכל בעלי-החיים החמור מסמל את הפשטות (ראו מהר"ל שם ועוד). זה יהיה הדבר שיאפיין את המשיח: הוא יתנהג כמלך – בהתנשאות של מלכות, בתקיפות של מלך, בהדר שראוי למלך המשיח; ובה בשעה יהיו בו ענווה ופשטות, כאחד העם.

בֵּית קֶבַע. הגמרא (פסחים פח,א) אומרת כי כל אחד ואחד משלושת האבות כינה את מקום המקדש בכינוי אחר: אברהם קרא לו 'הר', שנאמר: "בְּהַר ה' יֵרָאֶה"; יצחק כינה אותו 'שדה', שנאמר: "וַיֵּצֵא יִצְחָק לָשׂוּחַ בַּשָּׂדֶה"; ואילו יעקב קראו 'בית', שנאמר: "וַיִּקְרָא אֶת שֵׁם הַמָּקוֹם הַהוּא בֵּית אֵ-ל". והגמרא מסיימת, שהמקדש יהיה "כיעקב, שקראו בית", כפי שנאמר בנבואת ישעיהו (ב,ג) שבזמן הגאולה יאמרו הגויים: "לְכוּ וְנַעֲלֶה אֶל הַר ה', אֶל בֵּית אֱ-לֹהֵי יַעֲקֹב". הם יקראו למקדש "בית אלוקי יעקב", ולא בית אלוקי יצחק או אברהם, כי רק יעקב קראו 'בית'.

בית מסמל קביעות. יעקב, המכונה 'בחיר האבות', עבד את הקב"ה במידת הרחמים, הנקראת 'הקו האמצעי', מפני שהיא ממזגת את האהבה והדין. לכן על יעקב דווקא נאמר 'מיטתו שלמה'. זו הקביעות והנצחיות שהייתה ביעקב אבינו, ולכן בית המקדש השלישי הוא כנגד יעקב, שקראו 'בית', והוא יתקיים לנצח.


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)