חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:05 י"ב בניסן התשפ"ד, 20/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

רחל ולאה
מן המעיין

מדורים נוספים
שיחת השבוע 1874 - כל המדורים ברצף
גילוי אמריקה בקַטַר
יש חדש
גם בעסקים להתנהג כיהודי
רחל ולאה
בלי התפעלות חיצונית
שליטה על החמור
בריחה עם שחר
רציתי לשאול
'שהחיינו' על זני פירות
לא מוותרים על שום ילד

בכייה של לאה

"ועיני לאה רכות ורחל היתה יפת תואר ויפת מראה" (בראשית כט,יז). "ועיני לאה רכות" - שהייתה סבורה לעלות בגורלו של עשיו ובכתה, שהיו הכול אומרים: שני בנים לרבקה ושתי בנות ללבן, הגדולה – לגדול והקטנה – לקטן.

(רש"י)

יש לחשוש

מדוע היה אכפת לה מה "הכול אומרים", הרי המנהג היה כנאמר "נקרא לנערה ונשאלה את פיה"? ובכלל, למה התורה מספרת לנו שלאה בכתה? אלא יש ללמוד מכאן שלא לבטל סתם מה שהעולם אומר. יש לחשוש ממה דאמרי אינשי, ולכן כשהכול מדברים, לאה בוכה.

(רבי מנחם-מענדל מקוצק)

ערכו של היופי

שלמה המלך אומר "שקר החן והבל היופי, אישה יראת ה' היא תתהלל", והלוא התורה מהללת את היופי ורואה בו מעלה גדולה? אלא לחן וליופי כשהם לעצמם אין ערך, אבל "אישה יראת ה' היא תתהלל" גם במעלת החן והיופי.

(דרך אבות)

כשהשקר מקבל חן

"שקר החן" – בעת שבה השקר יש לו חן בעיני האדם, "והבל היופי" – וההבל נחשב ליופי – הרי אז "יראת ה' היא תתהלל" – צריך להלל ולשבח מאוד את האדם שיש בו יראת שמיים, דבר שנעשה נדיר מאוד.

(רבי בונם מפרשיסחה)

יופי בהתכללות

רחל רומזת לספירת המלכות, הנקראת 'כנסת ישראל', על שם שהיא מקור כל הנשמות. "ורחל הייתה יפת תואר ויפת מראה" – בכנסת ישראל יש יופי והדר רוחני, מאחר שבה מתכללות בחינות שונות בנשמות. שכידוע היופי נוצר מהתכללות גוונים רבים דווקא, ואילו בגוון אחד אין יופי והדר.

(אור התורה)

קנטור ברמז

"ויאמר לבן לא ייעשה כן במקומנו לתת הצעירה לפני הבכירה" (בראשית כט,כו). מהו "במקומנו", היה לו לומר "לא ייעשה כן לתת הצעירה לפני הבכירה"? אלא לבן קנטר את יעקב ברמז על שקנה את הבכורה מעשיו, כאומר: אולי במקומכם המנהג להקדים את הצעיר לפני הבכור,  אבל במקומנו לא ייעשה כן.

(בית הלוי)

סגולה לבנים

"ותרא רחל כי לא ילדה ליעקב ותקנא רחל באחותה ותאמר אל יעקב הבה לי בנים ואם אין מתה אנוכי" (בראשית ל,א).  קודם לכן נאמר "וירא ה' כי שנואה לאה ויפתח את רחמה" (כט,לא), וכאשר ראתה רחל כי ה' שמע לתפילת לאה, מפני שהייתה שנואה, ביקשה אף היא להיות שנואה על יעקב ועל-ידי כך לזכות בבנים. לפיכך דיברה אליו בתרעומת. ואכן, עלתה לה התחבולה: "וייחר אף יעקב ברחל", ומייד נושעה וילדה.

(קול שמחה)

איסור מול הידור

"מלא שבוע זאת וניתנה לך גם את זאת" (בראשית כט,כז). כיצד נשא יעקב שתי אחיות, והלוא קיים את כל התורה? אלא מכיוון שיעקב הבטיח לרחל שיישאנה, הרי לולא היה מקיים את הבטחתו, היה עובר על איסור רמייה, שגם בני נח נצטוו עליו. לכן איסור זה דחה את קיום התורה, שלא היה בגדר חובה אלא הידור.

(הרבי מליובאוויטש)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)