חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 17:14 זריחה: 6:35 ט' בשבט התשפ"ג, 31/1/23
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

מסע הבירור של עשיו
גאולהפדיה

מדורים נוספים
שיחת השבוע 1873 - כל המדורים ברצף
מהפך ביהדות ארצות-הברית
חדש על המדף
בסוף נגיע ל'רחובות'
"שני גויים בבטנך"
לפעול בלי חשבונות
מסע הבירור של עשיו
הבור שכרה הסוחר לעצמו
רציתי לשאול
תחזוקת דירה שכורה
מסע החיפושים הסתיים בחווה

נִיצוֹצוֹת בְּעֵשָׂו. לאורך כל ההיסטוריה היהודית מתקיימת מלחמה בין יעקב לעשיו, בין עם ישראל ובין אומות העולם, וכפי שהתורה צופה את העתיד עוד בטרם נולדו: "וּלְאֹם מִלְאֹם יֶאֱמָץ" – כשזה קם, זה נופל. ואולם בימות המשיח יסתיים הבירור של עשיו ויתקיים הייעוד (עובדיה בסופו): "וְעָלוּ מוֹשִׁעִים בְּהַר צִיּוֹן, לִשְׁפֹּט אֶת הַר עֵשָׂו, וְהָיְתָה לַה' הַמְּלוּכָה".

מדוע חשוב הבירור של עשיו ולא דיי בעבודתו של יעקב? הדבר קשור למהותו המיוחדת של עשיו. התורה מספרת שיצחק אהב את עשיו ואף ביקש להעניק לו את ברכותיו הגדולות. ברור שיצחק הכיר את טיבו של עשיו, וכפי שתמה כאשר יעקב בא בדמות עשיו והזכיר את שמו של הקב"ה, ולכן ביקש יצחק למששו. אלא שיצחק ראה את הניצוצות העליונים שנפלו בעשיו, ורצה לבררם.

שורשו ומקורו של עשיו נעוץ בדרגות אלוקיות גבוהות ביותר. ניצוצות קדושה עליונים מאוד היו טמונים בו, ובמרוצת הדורות נגאלו רבים מהם, בדמותם של אונקלוס הגר, רבי מאיר וכו', שהיו מזרע עשיו ונתגיירו. יצחק ראה בעשיו את שורשו המקורי ואת ניצוצות הקדושה הללו. לכן אהבו ורצה לברכו, מתוך מגמה לחשוף את הטוב העצום החבוי בו. אך רבקה ידעה שהדבר אינו אפשרי במצבו הנוכחי של עשיו, וכי הבירור יהיה רק אחרי שתסתיים עבודתו של יעקב בבירורו של עשיו.

עֲקֵב עֵשָׂו. הגאולה בכלל קשורה בגאולת ניצוצות עליונים שנפלו עמוק מאוד. התורה מספרת שראשית ייחוסו של המשיח בסיפור יהודה ותמר, שממנו נולד פרץ, שמזרעו יהיה המשיח. גם בהמשך אנו רואים שמשיח בן-דוד שורשיו ברות המואבית (שאמנם התגיירה גיור מושלם, ובכל-זאת, למה המשיח צריך לבוא ממואב דווקא?). המהר"ל מפראג מסביר (גבורות ה' פרק יח, ועוד): "הדבר הזה מופלא מאוד למבינים... כי הוא עמוק מאוד". הוא קושר זאת בפסוק שנאמר על יעקב (בראשית כה,כו) "וְיָדוֹ אֹחֶזֶת בַּעֲקֵב עֵשָׂו'", ומסביר שהדבר דומה לפרי, "שכאשר הוא בלתי-נשלם, הוא בתוך הקליפה, עד שהפרי גדול ועומד על שלמותו, ואז, כאשר הפרי גדול, נפסדה הקליפה מכוח גידול הפרי".

גם משה רבנו גדל בבית פרעה דווקא. זה פלא עצום: וכי לא היה מן הראוי שאדון כל הנביאים, גואלם של ישראל, יגדל בבית קדוש וטהור?! מדוע היה צריך לגדול בבית פרעה דווקא, מרכזה של טומאת מצרים? המדרש (שמות פרשה א,לא) מציין זאת בלי להרחיב בהסבר: "בת פרעה מגדלת מי שעתיד ליפרע מאביה", ובהמשך אומר שכך יהיה גם במשיח: "ואף מלך המשיח, שעתיד ליפרע מאדום, יושב עימהם במדינה, שנאמר 'שם ירעה עגל ושם ירבץ'". כלומר, הן משה רבנו הן המלך המשיח צומחים מאותה מלכות שאותה הם אמורים להכות.

לכן היה צריך משה רבנו, גואלם של ישראל, לעבור תהליך של גידול בבית פרעה דווקא, שכן כך מתקיים בו "וידו אוחזת בעקב עשיו" – הוא תופס את מלכות מצרים ב'עקב' שלה, בנקודת שקיעתה. משם הוא צומח ומשם הוא יונק את הכוחות שבסופו של דבר יאפשרו לו ליפרע ממנה.


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)