חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 17:14 זריחה: 6:35 ט' בשבט התשפ"ג, 31/1/23
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

"שני גויים בבטנך"
מן המעיין

מדורים נוספים
שיחת השבוע 1873 - כל המדורים ברצף
מהפך ביהדות ארצות-הברית
חדש על המדף
בסוף נגיע ל'רחובות'
"שני גויים בבטנך"
לפעול בלי חשבונות
מסע הבירור של עשיו
הבור שכרה הסוחר לעצמו
רציתי לשאול
תחזוקת דירה שכורה
מסע החיפושים הסתיים בחווה

רבקה לא גילתה

"ויאמר ה' לה שני גויים בבטנך, ושני לאומים ממעייך ייפרדו, ולאום מלאום יאמץ ורב יעבוד צעיר" (בראשית כה, כג). לה לבדה נאמר הדבר, והיא לא גילתה זאת לאיש, אפילו לא ליצחק. לכן לא ידע יצחק את מעלת יעקב על עשיו.

(שפת אמת)

על-ידי שליח

"ויאמר ה' לה" – "על-ידי שליח. לְשֵם נאמר ברוח הקודש והוא אמר לה" (רש"י). מה דחק את רש"י לפירוש הזה? מדוע לא לפרש כפשוטו, שה' דיבר אליה? כי חז"ל (מגילה, יד) מנו שבע נביאות שעמדו לישראל, ואילו דיבר ה' אל רבקה הייתה נחשבת בין הנביאות.

(חסד לאברהם)

אין נוטלים את הבחירה

מדוע לא אמר זאת הקב"ה עצמו? כדי שלא ייצא הדבר מפי ה' שעשיו יהיה רשע, כי אז תינטל ממנו הבחירה ולא תהיה לו ברירה אלא להיות רשע. כל זמן שלא יצא הדיבור מפי ה', עדיין נשאר בעל בחירה.

(אמרי שפר)

נבדלים בדת ובמלכות

זו סיבת ההתרוצצות בבטנה – שיהיו שני גויים נבדלים בדת, ושני לאומים שיהיו גם נבדלים במלכות.

(ספורנו)

ההבדל – במאכלים

ההבדל בין ישראל לעמים הוא במידה גדולה 'בבטנה' – במעיים. בענייני אכילה ושתייה. במאכלות אסורות מכאן, ובשולחן יהודי מכאן.

(הרב יהודה-לייב איגר)

שני 'גאים'

אל תקרי 'גויים' אלא 'גאים', אלו אנטונינוס ורבי, שלא פסקו מעל שולחנם לא חזרת ולא קישות ולא צנון, לא בימות החמה ולא בימות הגשמים.

(עבודה זרה יא)

צנון, חזרת, קישות

מדוע הגמרא מציינת את גדלותם ועושרם של רבי ואנטונינוס בענייני מאכל דווקא? כי בפסוק נאמר "שני גוים בבטנך", וזה רומז לשלושה דברי מאכל אלה, המסייעים לעיכול המזון. רמז לדבר: שורש תיבת יצחק הוא – 'צחק', ו'צחק' ראשי תיבות: צנון, חזרת, קישות. רמז שיהיו מאכלים אלו מצויים תמיד על שולחנם של שני יוצאי חלציו של יצחק.

(הרבי מליובאוויטש)

זה יוצא וזה בא

צנון מוגש בתחילת הסעודה וחזרת בסופה. הכוונה היא שאצל שניהם, גם אצל אנטונינוס וגם אצל רבי, לא פסקו אורחים מעל שולחנם, זה יוצא וזה בא, גמר ראשון בחזרת, התחיל השני בצנון.

(פנינים יקרים)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)