חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 17:14 זריחה: 6:35 ט' בשבט התשפ"ג, 31/1/23
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

בסוף נגיע ל'רחובות'
שלחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאויטש
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1873 - כל המדורים ברצף
מהפך ביהדות ארצות-הברית
חדש על המדף
בסוף נגיע ל'רחובות'
"שני גויים בבטנך"
לפעול בלי חשבונות
מסע הבירור של עשיו
הבור שכרה הסוחר לעצמו
רציתי לשאול
תחזוקת דירה שכורה
מסע החיפושים הסתיים בחווה

פרשתנו מתארת את ניסיונות ההשתלטות של עבדי אבימלך על בארות המים שחפרו עבדי יצחק: "וַיָּרִיבוּ רֹעֵי גְרָר עִם רֹעֵי יִצְחָק לֵאמֹר לָנוּ הַמָּיִם. וַיִּקְרָא שֵׁם הַבְּאֵר 'עֵשֶׂק', כִּי הִתְעַשְּׂקוּ עִמּוֹ" (בראשית כו,כ). לאחר מכן נגזלה ממנו עוד באר, ויצחק קרא לה 'שטנה'. אך הוא לא אמר נואש אלא חפר באר שלישית, והפעם לא התנכלו לו, והוא קרא לה 'רחובות'.

חפירת הבארות של יצחק ייצגה את עבודתו הרוחנית. יצחק היה קדוש מלידתו, שכן נולד לאב מאמין בקב"ה ועובד אותו. לעומתו, אברהם נולד לתרח, עובד האלילים. דבר זה הקנה ליצחק מעמד רוחני מיוחד, שבזכותו היה מרומָם מן העולם הגשמי.

מים מתחת לבוץ

גישתו של יצחק אבינו לעולם הייתה אף היא זהה לתנועת החיים שלו – לרומם את העולם ולקרב אותו לקב"ה. אברהם אבינו השפיע את אור הקדושה בעולם, בדומה לפעולת השקיה במים שהובאו ממקור אחר. תנועת ההתקרבות בין הקדושה לעולם הגשמי הייתה אצלו 'מלמעלה למטה' – הקדושה יורדת לעולם.

לעומתו, יצחק חפר באדמה עצמה וגילה בה בארות. הוא חשף כיצד בתוך הבריאה עצמה טמונה קדושה. זו משמעותה הרוחנית של חפירת בארות – המים קיימים במעבה האדמה, אלא שהם מכוסים בעפר, בבוץ ובאבנים. אך בשעה שמסירים את הדברים המסתירים אותם, מתגלים מים זכים וצלולים. זו תנועה 'מלמטה למעלה'.

לא להתייאש

יצחק אבינו לא התחשב בהתנגדויות, ולא התרשם מה'עפר' וה'אבנים' המסתירים את המים החיים. גם כאשר ה'קליפה' וכוחות הרוע מנסים להשתלט על החִיוּת הרוחנית, ולטעון "לנו המים", יצחק מוסיף לחפור. הבאר הראשונה נלקחת ממנו – והוא חופר את השנייה. כשגם זו נחמסת – הוא חופר את השלישית.

לכאורה, יצחק ניצב לפני אויבים לא קלים: עבדיו של המלך אבימלך. אבל יצחק לא התחשב בשיקולים שכליים, אלא דבק בעבודתו לגלות מים חיים בעולם, ויהי מה, ומתוך מסירות נפש.

להוסיף לחפור

יצחק מסמן את הדרך גם בעבורנו, בעבודתנו לגלות את 'המים החיים' שבכל יהודי. לפעמים יהודי שמנסה להשפיע על הזולת ולקרבו לתורה ולמצוות נתקל בהתנגדויות, ונראה לו שמאמציו היו לריק. הוא שואל את עצמו: לשם מה לנסות שוב ושוב לחפור ולהיכשל?! מדוע להתעקש לקרב יהודים שמפנים לו כתף קרה, או גרוע מכך – טוענים "לנו המים"?!

עבודתו של יצחק אבינו מעניקה את התשובה לבניו, שכולם התקדשו בקדושתו, כפי שמברכים בברית המילה "אשר קידש ידיד (יצחק) מבטן... וצאצאיו". אין לשקול שיקולי תועלת, אלא לזכור שבכל יהודי טמונה נשמה קדושה, ובה 'מים חיים'. גם אם בינתיים אין ניכרות תוצאות חיוביות, ואף ההפך מזה – יש לדעת שמתוך ה'מיצר' יבוא ה'מרחב' – 'רחובות', והאמת תתגלה.

(תורת מנחם, כרך יב, עמ' 77)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)