חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 17:14 זריחה: 6:35 ט' בשבט התשפ"ג, 31/1/23
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

שתי דרכים לגאולה
גאולהפדיה


מאת: מנחם ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1872 - כל המדורים ברצף
האתגרים של השלוחים
יש חדש
השליחות שהסתיימה בפטירת שרה
שליחות אליעזר
דמעות הן דמעות
שתי דרכים לגאולה
החלטה מפתיעה ברגע האחרון
רציתי לשאול
יום החופה
שלוחים באש ובלי מים

מִלְּמַעְלָה לְמַטָּה. תכלית עבודתנו בזמן הזה היא לרומם ולזכך את העולם כדי שיוכל לקבל את אור הגאולה האמיתית והשלמה. כשיש צורך להרים דבר מה אפשר לעשות זאת בשתי דרכים: האחת, שהעליון ימשוך אותו ויעלהו אליו; השנייה, שהתחתון עצמו, בכוחותיו שלו, יעלה ויתרומם. שתי הדרכים האלה מיוצגות על-ידי אברהם אבינו ויצחק אבינו.

אברהם עסק בגילוי אור אלוקי עליון בעולם – "וַיִּטַּע אֶשֶׁל בִּבְאֵר שָׁבַע, וַיִּקְרָא שָׁם בְּשֵׁם ה' אֵ-ל עוֹלָם". הוא פנה אף "לערביים שמשתחווים לאבק רגליהם", וגילה להם את דבר קיומו של בורא העולם, עד שגם הם התפעלו ונמשכו אחריו. זו הייתה כל עבודתו בחייו – להביא לעולם אור אלוקי עליון, מלמעלה. הדבר גם תואם את מידתו העיקרית – מידת האהבה והחסד – שעניינה נתינה, גילוי, שפע.

דרך זו מביאה עלייה גדולה ועצומה. הואיל ועלייתו של התחתון נעשית בכוחו של העליון, ניתן לו הכוח לזנק בבת אחת מהמקום הנמוך ביותר למקום העליון ביותר. ואולם כאשר העלייה נעשית בכוחו של העליון – אין היא משנה בהכרח את מהותו של התחתון. הוא בעצם נשאר במקומו, אלא שמישהו תפסו בידו והעלהו.

מִלְּמַטָּה לְמַעְלָה. שונה הייתה מידתו של יצחק. אם על אברהם נאמר "אַבְרָהָם אֹהֲבִי" (ישעיה מא,ח), על יצחק נאמר "וּפַחַד יִצְחָק" (בראשית לא,מב). מידתו הייתה הגבורה, שעניינה – ההתגברות מלמטה, עלייתו של התחתון. עבודתו הרוחנית התמקדה בהעלאתו של העולם התחתון, לא על-ידי שפע של גילוי אור אלוקי מלמעלה, אלא על-ידי זיכוך העולם וחשיפת הקדושה שקיימת בו עצמו.

פעולתו זו מוצאת את ביטויה בסיפור חפירת הבארות על-ידי יצחק. יצחק עשה בחייו דברים רבים, ועליהם אין  התורה מספרת לנו; היא מספרת על חפירת הבארות דווקא. חפירת באר משמעותה – שבאים למקום צחיח ויבש, ואין מביאים מים ממקום אחר, אלא מגלים את המים החבויים במקום זה עצמו. על-ידי חפירת הבאר מגלים שאותו מקום של יובש ושממה מכיל בתוכו ובפנימיותו מים חיים, שצריך רק לגלותם ולהוציאם.

זו הייתה פעולתו של יצחק אבינו – לגלות את הקדושה האלוקית החבויה בעולם הגשמי עצמו. הוא מייצג את השלב שבו העולם היה צריך להתעלות ולהזדכך מלמטה. זו גם מטרת הגלות – הקב"ה שם אותנו במצב שבו האור האלוקי אינו מאיר, ואנו נדרשים לגלות בעצמנו את הקדושה החבויה בתוך העולם עצמו. לכן בזמן הגאולה תשלוט מידתו של יצחק אבינו, ועל כך הגמרא אומרת (שבת פט,ב) שלעתיד לבוא ייאמר ליצחק "כִּי אַתָּה אָבִינוּ" (ישעיה סג,טז) – היינו שמידתו תהיה אז המידה העיקרית והשלטת.


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)