חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:12 זריחה: 6:10 ח' בניסן התשפ"ד, 16/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

שלב ההכנה
גאולהפדיה


מאת: מנחם ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1871 - כל המדורים ברצף
הניסוי נכשל והאמת התבררה
יש חדש
המגיפה ושינוי השֵם
ברכות
נקודת מבט נכונה
אורחים במסדרון הקר
שלב ההכנה
רציתי לשאול
אורחים מאתגרים
מתנות מקוריות ליום ההולדת

אֵ-ל עוֹלָם. מהותה של הגאולה היא גילוי האמת האלוקית בעולם, כמו שנאמר (ישעיה מ,ה) "וְנִגְלָה כְּבוֹד ה' וְרָאוּ כָל בָּשָׂר יַחְדָּו כִּי פִּי ה' דִּבֵּר". ההתגלות הזאת תתחולל בזכות עבודת עם ישראל במרוצת הדורות, אך ראשיתה באברהם אבינו.

אברהם, היהודי הראשון, התחיל להפיץ את שם הבורא ולהחדיר בעולם את האמת האלוקית. פעולתו מתוארת בתורה (בראשית כא,לג):  "וַיִּקְרָא שָׁם בְּשֵׁם ה' אֵ-ל עוֹלָם". חז"ל מסבירים (סוטה י,א) "אל תקרי ויקרא אלא ויקריא, מלמד שהקריא אברהם אבינו לשמו של הקב"ה בפה כל עובר ושב". כלומר, אברהם לא הסתפק בקריאה שהוא קרא בשמו של הקב"ה, אלא "הקריא... בפה כל עובר ושב" – הוא פעל שגם העוברים והשבים יקראו בשם ה'.

תורת החסידות (לקוטי תורה דברים מב,ד. מג,ג. המשך תער"ב כרך א פרק קלג. ועוד) מסבירה את הדיוק "א-ל עולם". לא נאמר "א-ל העולם" אלא "א-ל עולם". אם אומרים "א-ל העולם", המשמעות היא שהקב"ה והעולם הם שני דברים, אלא שהקב"ה הוא בעל הבית של העולם; ואולם כשאומרים "א-ל עולם" – המשמעות היא שאין כאן שני דברים אלא שהאלוקות והעולם הם דבר אחד כביכול.

אמת זו יש לגלות בתוך מציאות העולם – שאין לבריאה שום מציאות משל עצמה. כל מהותה והווייתה הן הכוח האלוקי. התחושה שהעולם הוא מציאות עצמאית נובעת מההסתר שמסתיר כיום את האמת האלוקית, אבל כשתתגלה האמת יתברר שאין לבריאה שום מציאות משל עצמה.

מַעֲשֵׂי אָבוֹת. הכנת העולם לגאולה נעשית על-ידי קיום המצוות, והללו לא ניתנו בבת אחת אלא בתהליך הדרגתי. השלב הראשון היה שבע מצוות בני נח; השלב השני – המצוות שקיימו האבות; והשלב השלישי – המצוות שניתנו בסיני.

למצוות של האבות לא היה הכוח לחבר את הקדושה עם המציאות הגשמית, אבל באמצעותן החל להאיר בעולם האור האלוקי. מצוותיהם של האבות מכונות במדרש (שיר השירים רבה, פרשה א,ג) 'ריח': "כל המצוות שעשו לפניך האבות – ריחות היו". ריח אינו חלק מעצם הדבר אלא זה ריח בלבד הנודף ממנו, וגם הוא ארעי, וכעבור זמן הוא פג ומתנדף.

גם במצוותיהם של האבות כך: האור האלוקי שהשכינו בעולם לא היה עצם האלוקות, אלא הארה והתפשטות בלבד ממנו; וגם לא היה להם הכוח להשכין את הקדושה בקביעות בתוך המציאות הגשמית, עד כדי הפיכתה ל'חפצא דקדושה'. ואולם מצוותיהם של האבות זיככו את העולם וסללו את הדרך לקיום המצוות שלנו ולהחדרת הקדושה בעולם, כהכנה לביאת המשיח. ועל זה נאמר: "מעשי אבות – סימן לבנים".


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)