חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:05 י"ב בניסן התשפ"ד, 20/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

להיטלטל בדרכים ולמלא את השליחות
שלחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאויטש
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1870 - כל המדורים ברצף
לחפש את הטוב והאור
יש חדש
להיטלטל בדרכים ולמלא את השליחות
ברכות
שכינה מדברת
התכלית הפנימית
הברית לא הרפתה
רציתי לשאול
ברית ללא-יהודי
'לך-לך' של השומרים היהודים

חז"ל מספרים שאברהם אבינו הומלך למלך על בני דורו. על הפסוק (בראשית יד,יז) "וַיֵּצֵא מֶלֶךְ סְדֹם לִקְרָאתוֹ ... אֶל עֵמֶק שָׁוֵה הוּא עֵמֶק הַמֶּלֶךְ", נאמר במדרש: "שהושוו שם כל האומות והמליכו את אברהם עליהם".

ועל אף מעמדו הבכיר של אברהם בכל מקום שבו היה, הורה לו הקב"ה "לֶךְ-לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ". חז"ל ממשילים את אברהם לצלוחית של מרקחת בשמים, שכל עוד היא סגורה ושמורה, אין ריחה נודף, אך כאשר מטלטלים אותה, ריחה נודף. "כך אמר הקב"ה לאברהם אבינו: טלטל עצמך ממקום למקום ושמך מתגדל בעולם".

לוותר על הכבוד

נדודיו של אברהם אבינו היו קשים. חז"ל אומרים ש"הדרך ממעטת פריה ורביה, ממעטת את הממון וממעטת את השם" (כפי שרש"י מביא), אך בזכות הנדודים האלה דווקא זכה לברכותיו של הקב"ה – "וְאֶעֶשְׂךָ לְגוֹי גָּדוֹל", והבטיחו על אותם שלושה עניינים – על הבנים, על הממון ועל השם.

התנהגותו של אברהם אבינו מלמדת כל אחד מאיתנו כי צריך לוותר על הכבוד ועל ההישגים האישיים, ולצאת לשליחות המיוחדת שהקב"ה הועיד ליהודי. יכול אדם לומר: אני 'מלך', ואין לפי כבודי לצאת ולחזק את בני ישראל במקומות מרוחקים. ובפרט שבמקומי אני נהנה מיכולת השפעה גדולה יותר.

הברכה – בשליחות

על כך יש להשיב: יציאה לדרך עלולה להזיק רק כאשר נתונים לשליטת כוכבים ומזלות. ואולם כאשר יהודי יוצא בשליחות ה', הוא זוכה שמלוות אותו ברכותיו של הקב"ה, שאמר לאברהם: "אין מזל לישראל". היהודי הוא מעל לכוכבים, ואין לו להתחשב בסיכונים שהדרך צופנת.

ואכן, אף שבדרך הטבע מסעו של אברהם היה כרוך בקשיים, כפי שמסופר בפרשתנו "וַיְהִי רָעָב בָּאָרֶץ" (בראשית יב,י) והאשימו את אברהם שמפני בואו החל הרעב, אף-על-פי-כן ראה ברכה בשלושת הדברים – בבנים, בממון ובכבוד. כך כל יהודי יגדל בגשמיות וברוחניות על-ידי מילוי שליחותו של הקב"ה בעולם, ולא כשישאף לחיות את חייו במקום הנראה לו.

אשמת הסנהדרין

במדרש (תנא דבי אליהו רבה יא) נאמר שחברי הסנהדרין היו צריכים "לילך ולקשור חבלים במותניהם ויחזרו בכל עיירות ישראל וילמדו את ישראל". ידוע שחברי הסנהדרין נדרשו להיות "חכמים ונבונים, מופלגים בחוכמת התורה... יודעים קצת משאר החוכמות כגון רפואות, וחשבון, ותקופות, ומזלות..." (רמב"ם הלכות סנהדרין ב,ה־ו). ועם זה נדרשו הם דווקא להתרוצץ בין עיירות ישראל וללמד דברים בסיסיים, להורות על שמירת השבת וכו'.

ומדוע? מפני שאם יימצא יהודי חוטא שדינו דין מוות – הסנהדרין נקראת 'חובלנית' והאשמה מוטלת עליהם. ולא מפני שדנו דין אמת, על-פי התורה, אלא מפני שהיו צריכים לפעול למנוע מצב שבו יהודי יעבור עבירה שדינה מיתה. ולכן הם נחשבים כמי שהרגו נפש מישראל! לעומת זה, הליכה בדרכו של אברהם מבטיחה את ברכות ה' בגשמיות וברוחניות.

(תורת מנחם, כרך יב, עמ' 97)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)