חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 17:20 זריחה: 6:31 ט"ו בשבט התשפ"ג, 6/2/23
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

המבול כהכנה למשיח
גאולהפדיה


מאת: מנחם ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1869 - כל המדורים ברצף
לפעול מהראש ולא מהבטן
יש חדש
להפוך מבול לגשמי ברכה
נח
תמים עדיף
המבול כהכנה למשיח
"אני רוצה מחר את הגשם"
רציתי לשאול
ההלכה והצמחונות
נס מופלא בין גלי הכינרת

גְּאֻלָּה בְּתֵבָה. בתיבת נח שררה בשנת המבול מציאות דומה לזו שתשרור בימות המשיח. הדבר מובן גם בפשטות, שהלוא בתיבה כונסו כל מיני החיות והבהמות, ומכל מין הוכנס לתיבה זוג אחד בלבד (חוץ מהבהמות הטהורות, שמכל מין היו שבעה זוגות). אם אחד מהם היה נטרף או מת – הייתה באה כליה על המין כולו. מכאן שבהיותן בתיבה לא טרפו החיות הרעות זו את זו ואף אחת מהן לא מתה – מעין המצב שיהיה בתקופת הגאולה, כאשר יגור זאב עם כבש ויבולע המוות לנצח.

מוסבר בתורת החסידות (אור התורה בראשית ג, עמ' תרלד; 'וככה תרל"ז' פרקים צה-ו. ובהרחבה בלקוטי שיחות כרך כה, עמ' 29) שבתיבת נח שרתה הארה עצומה של דעת אלוקית. דעת זו שינתה את כל המציאות בתיבה, כשם שלעתיד לבוא ישתרר מצב של "לֹא יָרֵעוּ וְלֹא יַשְׁחִיתוּ בְּכָל הַר קָדְשִׁי", משום ש"מָלְאָה הָאָרֶץ דֵּעָה אֶת ה'".

במשמעותו הפנימית היה המבול בבחינת מקווה טהרה, שעיקר תפקידו היה לטהר את הארץ מטומאתה. העולם שלפני המבול לא היה ראוי להשראת הקדושה האלוקית, אך על-ידי המבול נעשתה הכשרתו הראשונית, שכאשר יהודים ילמדו תורה ויקיימו מצוות, תוכל הקדושה להיתפס גם בתוך המציאות הגשמית של העולם, ובכך יתקדש העולם ויוכשר לקראת תכליתו העתידית.

מַעַיְנוֹת הַחָכְמָה. הגאולה באה לאחר תקופת הכנה, שנרמזת בפסוק "בִּשְׁנַת שֵׁשׁ-מֵאוֹת שָׁנָה לְחַיֵּי נֹחַ... נִבְקְעוּ כָּל מַעְיְנֹת תְּהוֹם רַבָּה, וַאֲרֻבֹּת הַשָּׁמַיִם נִפְתָּחוּ". על כך נאמר בזוהר (וירא, חלק א, קיז,א) כי באלף השישי תתחיל תקומתה של השכינה מעפרה, והדברים יתנהלו בהדרגה. שלב מכריע ייפתח במאה השישית של האלף השישי: "ובשית מאה שנין לשתיתאה יתפתחון תרעי דחוכמתא לעילא ומבועי דחוכמתא לתתא, ויתתקן עלמא לאעלא בשביעאה" (=ובשש-מאות שנה לאלף השישי ייפתחו שערי החוכמה למעלה ומבועי החוכמה למטה, והעולם יתתקן להיכנס לאלף השביעי).

הזוהר מדבר על שני סוגים של התגלויות שיתרחשו במאה השישית לאלף השישי: האחד הוא "שערי החוכמה למעלה", והכוונה לחוכמת התורה, והשני הוא "מעיינות החוכמה למטה", שהן חוכמות הטבע והעולם. ואכן, בתקופה זו – שהחלה בשנת הת"ק – החלה פריצה עצומה של חוכמה ודעת בעולם. נתגלו "שערי החוכמה למעלה" – החוכמה העליונה, פנימיות התורה, זו תורת החסידות; ובה בעת פרצו גם "מבועי החוכמה למטה" – חוכמות העולם, חוכמות הטבע, דבר שמצא את ביטויו בזינוק המדעי והטכנולוגי שהחל אז.

בהתגלותן של חוכמות אלה העולם מתקין את עצמו לכניסתו לימות המשיח, שאז תימלא הארץ "דעה את ה' כמים לים מכסים", וגילוי החוכמות האלה מגלה את האחדות האלוקית החובקת את כל המציאות (ראו הביאור בלקוטי שיחות כרך טו, עמ' 24).


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)