חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 17:20 זריחה: 6:31 ט"ו בשבט התשפ"ג, 6/2/23
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

נח
מן המעיין

מדורים נוספים
שיחת השבוע 1869 - כל המדורים ברצף
לפעול מהראש ולא מהבטן
יש חדש
להפוך מבול לגשמי ברכה
נח
תמים עדיף
המבול כהכנה למשיח
"אני רוצה מחר את הגשם"
רציתי לשאול
ההלכה והצמחונות
נס מופלא בין גלי הכינרת

שלוש מדריגות

"אלה תולדות נח, נח איש צדיק תמים היה בדורותיו, את האלוקים התהלך נח" (בראשית י,ט). הפסוק מונה שלוש מדריגות שנח הגיע אליהן: תחילה 'איש צדיק' – שאינו עושה עוול, וכל פעליו לפי מידת הצדק. מכאן עלה למדריגה גבוהה יותר – "תמים היה בדורותיו" – לא רק צדיק במעשיו כלפי חוץ, אלא שלם ביושרו, תמים בליבו. ומכאן עלה למדריגה העליונה יותר – "את האלוקים התהלך נח" – התאחדות עם הבורא, מדריגה שיחידי סגולה בלבד זוכים לה.

(רבנו בחיי)

שני פירושים

הואיל והזכירו – סיפר בשבחו, שנאמר "זכר צדיק לברכה". דבר אחר: ללמדך שעיקר תולדותיהם של צדיקים – מעשים טובים.

(רש"י)

הוראות בחינוך

שני הפירושים ברש"י הם שתי הוראות בחינוך ילדי ישראל. א) "הואיל והזכירו סיפר בשבחו": יש לחנך את הילד, עוד בגיל צעיר, באופן כזה שכאשר מזכירים לפניו שמו של צדיק, הוא מתחיל מייד, מתוך התפעלות וחמימות, לשבח את הצדיק. ב) "עיקר תולדותיהם של צדיקים מעשים טובים": יש לחנך את הילד שירגיש שעיקר הציפייה והאושר של הוריו – שיצטיין במעשיו הטובים.

(הרבי מליובאוויטש)

צדיק בדורותיו

אמר רבי יוחנן: בדורותיו, ולא בדורות אחרים. וריש לקיש אמר: בדורותיו, כל שכן בדורות אחרים (אילו היה בדורות אחרים היה צדיק יותר – רש"י).

(סנהדרין קח)

בין ריש לקיש לנח

ריש לקיש דווקא מהפך בזכותו של נח, כי 'ריש לקיש' בגימטרייה תתק"ן (950), כמספר שני חיי נח, ככתוב (לקמן ט) "ויהי כל ימי נח תשע-מאות שנה וחמישים שנה".

(לקוטי לוי יצחק)

צדיק לאורך דורות

דור ודור וצדיקיו. לא כל מי שהוא צדיק בדורו היה נחשב לצדיק אילו חי בדור קודם. שבחו של נח היה ש"תמים היה בדורותיו", שאף-על-פי שחייו נמשכו על פני כמה דורות – שהרי בימי המבול כבר היה בן חמש-מאות שנה – נחשב לצדיק כל אותם הדורות.

(יוסף חן)

לצדיק יש מתנגדים

"יש מרבותינו דורשים אותו לשבח וכו' ויש שדורשים אותו לגנאי" (רש"י). איך אפשר לדורשו לגנאי, כשהתורה עצמה מעידה עליו שהיה 'צדיק תמים'? אלא צדיק תמים באמת, מנהיג דור, הוא מי ש"יש שדורשים אותו לגנאי", שיש לו גם מתנגדים. מי שדורשים אותו רק לשבח, סימן שהוא שקרן וחנפן, שלמען נוחותו מבקש לחיות בשלום עם הכול ולשאת חן בעיני כול.

(רבי יחזקאל מקוזמיר)

אין חסינות

שום אדם, אף לא גדול הדור, אינו מחוסן מחיצי לשונותיהם של בני-אדם, ועל כן לא תמיד יש להתחשב במה שהבריות אומרות. הנה, נמצאו דורשים לגנאי אף את נח, אף שהתורה מעידה עליו במפורש: "נח איש צדיק תמים היה".

(רבי מאיר מפרמישלן)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)