חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 17:20 זריחה: 6:31 ט"ו בשבט התשפ"ג, 6/2/23
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

להפוך מבול לגשמי ברכה
שלחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאויטש
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1869 - כל המדורים ברצף
לפעול מהראש ולא מהבטן
יש חדש
להפוך מבול לגשמי ברכה
נח
תמים עדיף
המבול כהכנה למשיח
"אני רוצה מחר את הגשם"
רציתי לשאול
ההלכה והצמחונות
נס מופלא בין גלי הכינרת

תחילת השנה מבשרת את בוא החורף ואת הציפייה לגשם, החל מתפילת הגשם בשמיני עצרת, דרך חודש מרחשוון, ששמו, 'מר' (טיפה), רומז לגשם, ועד לפרשת נח, שבה הגשם הוא הנושא המרכזי – המבול.

בתפילת הגשם ביקשנו שהגשמים יהיו גשמי ברכה, חיים ושובע. תפילה זו נחוצה מפני שגשם עלול להיות הרסני ומשחית, כפי שאירע במבול. אבל לאמיתו של דבר, גם המבול היה לטובה.

הטרדות מגבירות

כלל באמונה קובע "אין רע יורד מלמעלה". אפילו העונשים המתוארים בתורה אינם רע, אלא כל תפקידם לנקות את האדם ולהכשירו לקבל את הטוב. וכך המבול: הוא לא רק סילק את הטומאה שדבקה בעולם, אלא זיכך אותו במידה רבה יותר מכפי שהיה קודם חטאי דור המבול.

תורת החסידות ממשילה את מי המבול לטרדות הפרנסה שמאיימות להטביע את האדם. על כך נאמר (שיר השירים ח,ז) "מַיִם רַבִּים לֹא יוּכְלוּ לְכַבּוֹת אֶת הָאַהֲבָה וּנְהָרוֹת לֹא יִשְׁטְפוּהָ". האהבה הפנימית של יהודי לקב"ה אינה ניתנת לכיבוי. ולא זו בלבד, אלא הטרדות מגבירות אותה, כפי שאמרו חז"ל "לפום צערא אגרא" – לפי מידת הצער כן גודל השכר. נמצא שדווקא האתגרים והקשיים נהפכים בסוף למסייעים לעבודת ה'.

בשורת הקשת

דבר זה בא לידי ביטוי גם בעבודת התשובה. צדיקים אינם מתמודדים עם הרע ואינם חוטאים, לא בזדון ואף לא בשוגג. לעומתם, בעלי תשובה כשלו וחטאו ויש להם זיקה לרע. אך דווקא הם יכולים להפוך זדונות לזכויות.

וכך דווקא אחרי המבול החלה להופיע הקשת, כאות לשבועת הקב"ה שלא יביא עוד מבול. קודם המבול היה אוויר העולם עכור, ואור השמש לא השתקף בעננים, ואולם המבול זיכך את העולם גם מבחינה גשמית ואיפשר את היווצרות הקשת.

כן הוא גם במובן הרוחני, כידוע הפירוש ב"את קשתי נתתי בענן", ש'קשתי' רומז ל'דבר שהוא מוקש לי', ולכן נעשית על-ידי כך ההתקשרות עם הקב"ה באופן של 'ברית' נצחית שאינה תלויה בטעמים שכליים.

חורף של עלייה

עונת החורף, שמתחילה בתשרי, מייצגת את עבודת בעלי התשובה ואת ההתנהלות בתוך חוקי הטבע. וזאת לעומת עונת הקיץ, שמתחילה בניסן, המייצגת את עבודת הצדיקים ואת הניסים העל-טבעיים.

אנו מתחילים לבקש את הגשמים עם תחילת עונת החורף, וקוראים בתורה את פרשת המבול, שאחריו הבטיח הקב"ה "עֹד כָּל יְמֵי הָאָרֶץ זֶרַע וְקָצִיר וְקֹר וָחֹם וְקַיִץ וָחֹרֶף וְיוֹם וָלַיְלָה לֹא יִשְׁבֹּתוּ". עונות השנה מתחלפות כסדרן, ועל-פי חוקי הטבע, אך אף-על-פי שאין זו הנהגה ניסית, כמו בחודש ניסן, אין כאן ירידה רוחנית. הגשמים הם גשמי ברכה, המסייעים לעבודתו של יהודי ומביאים לו שפע והצלחה.

(תורת מנחם, כרך מא, עמ' 180)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)