חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 17:20 זריחה: 6:31 ט"ו בשבט התשפ"ג, 6/2/23
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

מבראשית ועד הגאולה
גאולהפדיה


מאת: מנחם ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1868 - כל המדורים ברצף
התשובה הניצחת לטענת ה'כיבוש'
חדש על המדף
כשהקב"ה שיתף רחמים עם הדין
בריאת האדם
סיבה טובה
מבראשית ועד הגאולה
המזימה הופרה
רציתי לשאול
דיני שמיטה בתשפ"ג
להבין חסידות בעזרת הפיזיקה

רוּחוֹ שֶׁל מֶלֶךְ הַמָּשִׁיחַ.. את מצב העולם בתחילת הבריאה התורה מתארת (בראשית א,ב) באומרה: "וְהָאָרֶץ הָיְתָה תֹהוּ וָבֹהוּ, וְחֹשֶׁךְ עַל פְּנֵי תְהוֹם, וְרוּחַ אֱלֹקִים מְרַחֶפֶת עַל פְּנֵי הַמָּיִם". חז"ל דרשו (בראשית רבה, פרשה ב,ד) ש'רוח אלוקים' היא רוחו של מלך המשיח: "ורוח אלוקים מרחפת – זה רוחו של המשיח, היאך מה דאת אמר (ישעיה יא) ונחה עליו רוח ה'''.

תורת החסידות מסבירה (ספר המאמרים תרפ"ו, עמ' סו), על-פי המבואר בספרי קבלה, שהמילה 'מרחפת' מורכבת מהצירוף רפח-מת. אלה רפ"ח (288) הניצוצות האלוקיים שנפלו בשבירת הכלים למטה, ושכל העבודה במשך שנות קיומו של העולם היא לברר ולגאול אותם.

נפילת הניצוצות קשורה לשם אלוקים, הרומז לצמצום שחל באור האלוקי, וממנו נוצרה שבירת הכלים ונפילת הניצוצות. הגאולה וגילוי 'אורו של משיח' הם על-ידי עבודת התשובה, הנעשית בתוך מציאות העולם דווקא (הרמוזה בשם 'אלוקים'), ומתוך הירידה למטה דווקא. דווקא מתוך העבודה בתוך הצמצום וההסתר של העולם הנוכחי, ובירור הניצוצות, באים לעלייה הגבוהה של הגאולה, הגילוי של האור האלוקי האין-סופי.

חֵטְא עֵץ הַדַּעַת. מהות עבודתנו בלימוד התורה וקיום המצוות בזמן הזה היא לתקן את חטא עץ הדעת, ולהשיב את העולם לסדריו הנכונים ששובשו על־ידי החטא הזה. עם תיקון החטא תבוא הגאולה.

תמציתו של חטא עץ הדעת – שהוא יצר ערבוביה בין הטוב לבין הרע. גם קודם החטא הייתה קיימת מציאות הרע, אבל זה היה סוג אחר של רע. הרע שלפני חטא עץ הדעת היה כמו קליפת הפרי, שאמנם היא פסולת, אך היא מגינה על הפרי. הייתה הבחנה ברורה בין טוב ובין רע. לא הייתה ערבוביה ביניהם. חטא עץ הדעת ערבב את הטוב והרע בכל הדרגות ובכל הרמות, עד שמאז אין טוב בלי רע ואין רע בלי טוב.

כאשר אדם הראשון לא שמע בקול ה' ואכל מעץ הדעת, הוא טעם את טעמו של הרע, ואז "וַתִּפָּקַחְנָה עֵינֵי שְׁנֵיהֶם וַיֵּדְעוּ כִּי עֵירֻמִּם הֵם" (בראשית ג,ז) – הם גילו את התאווה הזרה של הרע. הטוב שוב לא היה טוב צרוף, כפי שהיה קודם החטא, אלא התערבבה בתוכו תאווה זרה; הרע פרץ את גבולותיו וחדר אל תוך הטוב. ומאחר שאדם הראשון היה נשמה כללית, הכוללת את כל הנשמות, הייתה לכל פעולה שלו משמעות כלל-עולמית: בכל רובדי המציאות נפרצו הגבולות בין הטוב ובין הרע, והרע התערבב עם הטוב. זה הפירוש במאמר חז"ל (שבת קמו,א. זוהר, חלק א, נב,ב) שעל־ידי חטא עץ הדעת "ירדה זוהמה לעולם".

לכן נגזרה מיתה על האדם אחרי החטא, והקב"ה מנע ממנו לאכול מעץ החיים. עתה, לאחר שהטוב התערבב עם הרע, אסור שהאדם יחיה לעולם. הדבר יעניק חיי נצח גם לרע המעורבב בו. לכן נגזרה המיתה, כדי שלא יהיה לרע קיום נצחי. רק לאחר תיקון החטא, כשתבוא הגאולה, יוכל המוות להתבטל מהעולם ויהיו לאדם חיי נצח.


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)