חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 17:14 זריחה: 6:35 ט' בשבט התשפ"ג, 31/1/23
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

סוכות – חג הניצחון
גאולהפדיה


מאת: מנחם ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1867 - כל המדורים ברצף
השמחה מגלה מי אנחנו
יש חדש
שמחה ותשובה בחגיגה אחת
שמחת תורה
תשובה בגוף השאלה
סוכות – חג הניצחון
שכר מצווה במוצאי החג
רציתי לשאול
כולם עולים
שישו ושִמחו עם שרשרת הדורות

סֻכָּה לֶעָתִיד. חז"ל אומרים (עבודה זרה ג,א) שבבוא עת הגאולה יטענו אומות העולם שגם הן היו רוצות לקבל מצוות וליהנות משכרן. הקב"ה ייענה לטענה זו וייתן לגויים 'מצווה קלה' – סוכה. "מייד כל אחד ואחד נוטל והולך ועושה סוכה בראש גגו, והקב"ה מקדיר עליהם חמה בתקופת תמוז, וכל אחד ואחד מבעט בסוכתו ויוצא".

יש קשר פנימי בין חג הסוכות ובין אומות העולם. בזמן בית המקדש היו מקריבים בימי החג שבעים פרים, כנגד שבעים אומות העולם. החג הזה הוא מקור של השפעה רוחנית לא רק לעם ישראל, אלא גם לגויים. לכן גם מבחנם של הגויים יהיה במצוות סוכה.

מִלְחֶמֶת גּוֹג וּמָגוֹג. הנביא זכריה (פרק יד) מתאר את חג הסוכות כמועד שבו, בזמן הגאולה, יתרחש הניצחון על אומות העולם שיתאספו על ירושלים למלחמה. לדעת המפרשים, המלחמה המתוארת שם היא מלחמת גוג ומגוג (שעליה ניבא גם יחזקאל בפרק לח-לט). בהמשך הנביא אומר שהגויים שיישארו לאחר המלחמה הזאת יתהפכו לטוב ויעלו בחג הסוכות לירושלים להשתחוות לה'; ומי מהם שלא ירצו לעלות לירושלים – יינגפו במגיפה וייענשו.

מלחמת גוג ומגוג עצמה היא מן הדברים הסתומים שעליהם הרמב"ם אומר (הלכות מלכים, פרק יב, הלכה ב): "לא יֵדע אדם איך יהיו עד שיהיו". אין בידנו לתרגם את דברי הנביאים ואת מאמרי חז"ל בנושא זה לתחזית מפורטת ומציאותית, וגם יש סתירות בין המקורות בפרטים מהותיים – בזמנה של המלחמה הזאת, באופייה, באישים שינהלו אותה ובתוצאותיה. במידה מרובה הדברים תלויים גם במעשיו של עם ישראל. לכן הרמב"ם מסכם ואומר שאין ראוי לעסוק בדברים האלה, שאינם מביאים לא לידי יראה ולא לידי אהבה.

שלא כדעת ההמון, המלחמה איננה בין 'גוג' ובין 'מגוג', אלא גוג הוא מלך מגוג. גוג הוא מלך גדול, המשמש נשיא של עוד אומות ("נְשִׂיא רֹאשׁ מֶשֶׁךְ וְתֻבָל" – יחזקאל לח,ב). חז"ל חלוקים בזהות המדינות האלה, ואם כך היה בימי התלמוד, ברור שכיום אין שום אפשרות לדעת מי הן. רק לאחר התרחשות הדברים יהיה אפשר לדעת שאכן זה 'גוג' שאליו התכוון הנביא.

למלחמה זו שלוש מטרות: א) לגרום לכל העולם להאמין בה', לאחר שהכול יראו את אותותיו ואת מופתיו; ב) לשלם גמול לאומות הרעות ולהשיג את נקמת ה' בגויים הרשעים אשר רדפו את עם ישראל; ג) לזכך את עם ישראל ולסלק מהם את הפושעים והמורדים, שאינם ראויים לראות את נפלאות הגאולה (או לגרום להם לעשות תשובה שלמה).

כפי שנראה מדברי הנביאים וחז"ל, המלחמה תתנהל על-ידי הקב"ה עצמו, בניסים ובנפלאות עצומים. כמו-כן חז"ל אומרים שהמשיח יילחם בגוג ובצבאותיו על-ידי 'רוח שפתיו', כפי שנאמר (ישעיה יא,ד): "וּבְרוּחַ שְׂפָתָיו יָמִית רָשָׁע". ברור עוד שהמלחמה תביא שפע וברכה לעם ישראל, ועימה הגאולה תבוא אל שלמותה.


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)