חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 17:20 זריחה: 6:31 ט"ו בשבט התשפ"ג, 6/2/23
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

שמחה ותשובה בחגיגה אחת
שלחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאויטש
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1867 - כל המדורים ברצף
השמחה מגלה מי אנחנו
יש חדש
שמחה ותשובה בחגיגה אחת
שמחת תורה
תשובה בגוף השאלה
סוכות – חג הניצחון
שכר מצווה במוצאי החג
רציתי לשאול
כולם עולים
שישו ושִמחו עם שרשרת הדורות

הגמרא (סוכה נג,א) מספרת שבשמחת בית השואבה בבית המקדש היו אומרים 'שירות ותשבחות': "יש מהן אומרים, אשרי ילדותנו שלא ביישה את זיקנותנו – אלו חסידים ואנשי מעשה. ויש מהן אומרים, אשרי זיקנותנו שכיפרה את ילדותנו – אלו בעלי תשובה. אלו ואלו אומרים: אשרי מי שלא חטא, ומי שחטא ישוב וימחול לו".

לכאורה, מה פשר העיסוק בתשובה עכשיו, בחג הסוכות, אחרי שכל העוונות כבר התכפרו ביום הכיפורים?! לכאורה היה מתאים יותר שה'שירות ותשבחות' יהיו בעניינים חיוביים, בבחינת 'עשה טוב'. למשל, היו יכולים לומר: "אשרי מי שיש בידו מעשים טובים", בלי להזכיר עוונות, לא בשלילתם – "שלא ביישה", וכל שכן בעשייתם – "זיקנותנו שכיפרה"!

הריחוק מקרב

אלא שהשמחה הגדולה של שמחת בית השואבה נובעת מתוך גודל מעלת התשובה דווקא. התשובה היא כוח עצום שניתן ליהודי לכפר על חיסרון בלימוד התורה ובקיום המצוות. על-ידי התשובה הוא שב ומחדש את הקשר עם הקב"ה, כפי שהיה קודם החטא, ואף עד ש"זדונות נעשו לו כזכויות".

היבט זה שבעבודת התשובה בא לידי ביטוי בתנועת הבריחה מן הרע. האדם המתעורר בתשובה חש התמרמרות גדולה על ריחוקו מהקב"ה, וזו גורמת לו להתרחק מהרע ולדבוק בתורה ובמצוות באהבה רבה ובצימאון עז. נמצא אפוא שדווקא החשש מהריחוק דוחף את האדם להתקרב יותר לקב"ה.

כולם יכולים לשמוח

לפי זה יובנו שלוש האמירות בשמחת בית השואבה. החסידים ואנשי המעשה היו אומרים "אשרי ילדותנו שלא ביישה את זיקנותנו". אף שלא חטאו, יש בהם הכרה שאדם עלול להיכשל בחטאים, והם מתייגעים להינצל מכך, כאדם הבורח ומתרחק מסכנה.

בעלי התשובה אמרו "אשרי זיקנותנו שכיפרה את ילדותנו". גם מי שחטא, חס וחלילה, יכול לכפר על כך, כאשר נפשו משתוקקת להתקרב לקב"ה. ו"אלו ואלו אומרים אשרי מי שלא חטא" – הן מי שחטא הן מי שלא חטא, אך מסוגל למעוד ולחטוא, יכול ברגע אחד להשיג מחילה ולשמוח בשמחת בית השואבה עם החסידים ואנשי המעשה, שכן ההימנעות מהחטא היא העומדת בבסיסה של עבודת התשובה.

מבט אופטימי על העולם

על שמחת בית השואבה אמרו: "מי שלא ראה שמחת בית השואבה לא ראה שמחה מימיו". משמע מזה שיש עוד גורמי שמחה, אך הללו אינם מגיעים למדריגת שמחת בית השואבה. ולכאורה, מבט חטוף על העולם אמור להוביל למסקנה שתדכא כל סיבה לשמחה: זה עולם חומרי וגשמי, המסתיר את האלוקות ומלא רשעים המצליחים במעשיהם!

אך זה כוחה של שמחת בית השואבה, הנשענת על עבודת התשובה, שאין למעלה ממנה. בזכות עבודת התשובה האדם חוֹוה שמחה גדולה בכל ענייניו, ומצליח להתעלות מעל המציאות החשוכה סביבו, ולהתרכז בשליחותו הרוחנית – לעשות לקב"ה 'דירה' בעולם הזה הגשמי.

(תורת מנחם, כרך כט, עמ' 70)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)