חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 17:14 זריחה: 6:35 ט' בשבט התשפ"ג, 31/1/23
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

להתחזק באמונה לפני השיבה לשגרה
שלחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאויטש
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1865 - כל המדורים ברצף
כולנו צריכים לחזור בתשובה
יש חדש
להתחזק באמונה לפני השיבה לשגרה
הקהל
השליחות מעל הכול
מעינוי לעונג
טעם של גן עדן
רציתי לשאול
לשאול רב או רופא?
כשהחוקר המצרי הגניב ספר תהילים

מצוות 'הַקהֵל', המופיעה בפרשתנו, מוגדרת על-ידי הרמב"ם "עמוד חזק וכבוד גדול בדת". בחג הסוכות של השנה שאחרי שנת השמיטה נצטוו כל ישראל להתכנס בבית המקדש ולהאזין לקריאת קטעים מהתורה מפי המלך.

מצווה זו ייחודית בהיותה חלה על כל אחד ואחת, גם על ילדים רכים, כלשון הפסוק: "הַקְהֵל אֶת הָעָם, הָאֲנָשִׁים וְהַנָּשִׁים וְהַטַּף וְגֵרְךָ אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ". הגמרא תוהה מה הנחיצות שבהשתתפות ילדים קטנים (ואף תינוקות רכים, לפי כמה דעות בפוסקים) במעמד זה: "והטף למה באו?", ומשיבה: "כדי ליתן שכר למביאיהן". מכאן שמהותו של המעמד לא הייתה הנחלת ידע בלבד, אלא (בעיקר) השפעה רגשית על המשתתפים בו.

מי בעל הבית

עניינה של מצוות הקהֵל יובן מתוך סמיכותה לשנת השמיטה, שעליה נאמר (ויקרא כה,ב): "וְשָׁבְתָה הָאָרֶץ שַׁבָּת לַה'". בני ישראל שובתים בשנה זו מעבודת האדמה ונמנעים ממלאכות, כמו חרישה, זריעה וקצירה וכו', הקושרות את האדם לגשמיוּת ולארציוּת.

במשך שש שנים עוסקים בעבודת האדמה, שתנובתה תלויה במידה רבה במאמצי האדם: הוא החורש, הוא הזורע, הוא הקוצר, וממילא הוא גם הבעלים של היבול. אף התורה מכירה בבעלותו, ומשיתה עליו חובה להפריש תרומות ומעשרות.

שפע שלמעלה מהטבע

מצב זה עלול לטשטש את ההכרה שהכול בידו של הקב"ה ובשליטתו. ובמיוחד שהעבודה החקלאית מתנהלת אלפי שנים על-פי כללי הטבע, והיא דומה לחלוטין אצל יהודים ואצל לא-יהודים.

לעומת זה, בשנת השמיטה, שבה היהודי איננו עושה שום פעולה כדי להתפרנס מיבול האדמה, ניכרת בגלוי ברכתו של הקב"ה. כמו שכתוב: "וְכִי תֹאמְרוּ, מַה נֹּאכַל בַּשָּׁנָה הַשְּׁבִיעִת, הֵן לֹא נִזְרָע וְלֹא נֶאֱסֹף אֶת תְּבוּאָתֵנוּ? וְצִוִּיתִי אֶת בִּרְכָתִי לָכֶם בַּשָּׁנָה הַשִּׁשִּׁית, וְעָשָׂת אֶת הַתְּבוּאָה לִשְׁלֹשׁ הַשָּׁנִים". זו השפעה אלוקית שלמעלה מהטבע.

חיזוק התודעה

מכאן ששנת השמיטה היא שנה של התעוררות רוחנית בעבור היהודי, המתקרב לקב"ה ומחזק את האמונה והתודעה שהכול ממנו יתברך. לכן, בסיומה של השנה, כאשר חוזרים לשגרת העמל הטבעית, יש לוודא כי התודעה הרוחנית לא תשתנה, וכי בעלותו של הקב"ה על העולם תהיה תקֵפה בדיוק כמו בשנת השמיטה.

לכן יש להביא למעמד 'הקהל' גם תינוקות רכים, שעדיין לא הגיעו לגיל חינוך. תכליתה של ההתכנסות היא חיזוק יראת שמיים, וזו איננה קשורה עם מידת השכל וההבנה. וגם בימינו, שבית המקדש אינו קיים, הרי העניינים הרוחניים עומדים בתוקפם, ושנה זו נועדה לעורר בלב כל יהודי יראת שמיים ולהחדיר בו את ההכרה שהשפע שהוא מקבל אינו כוחו ועוצם ידו, אלא גם כשהוא פועל למען פרנסתו עליו לזכור שהכול מידו של הקב"ה.

(תורת מנחם, כרך ז, עמ' 63)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)