חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:13 זריחה: 6:07 י' בניסן התשפ"ד, 18/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

גאולה לכל ישראל
גאולהפדיה


מאת: מנחם ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1863 - כל המדורים ברצף
מי מוכן לסלוח שוב ושוב?
יש חדש
הופכים את הקללה לברכה
פרשת התוכחה
אימת יום הדין
גאולה לכל ישראל
הכובע האדום הוסר סופית
רציתי לשאול
הזמן המועדף לסליחות
אמונה ואמנות נפגשות בגלריה תל-אביבית

מִי יִגָּאֲלוּ? בגאולה הקרובה הכול ייגאלו ולא יישאר אפילו יהודי אחד בגלות. כך נאמר (יחזקאל כ,לג): "חַי אָנִי... אִם לֹא בְּיָד חֲזָקָה... אֶמְלוֹךְ עֲלֵיכֶם". בַהמשך הדברים נאמרים ביתר פירוט: "וְהוֹצֵאתִי אֶתְכֶם מִן הָעַמִּים, וְקִבַּצְתִּי אֶתְכֶם מִן הָאֲרָצוֹת אֲשֶׁר נְפוֹצֹתֶם בָּם, בְּיָד חֲזָקָה וּבִזְרוֹעַ נְטוּיָה". הקב"ה מבהיר כאן שאפילו אם יהיו יהודים שלא ירצו להיגאל, יגאל אותם על כורחם וימלוך עליהם "ביד חזקה".

בגאולה מגלות מצרים הרשעים – שלא רצו לצאת – לא זכו להיגאל, אלא מתו בשלושת ימי אפֵלה (הובא ברש"י שמות יג,יח). אבל בגאולה העתידה לא יישאר אפילו יהודי אחד בגלות. וכך רש"י מפרש את הפסוק (דברים ל,ג) "וְשָׁב ה' אֱלֹקֶיךָ אֶת שְׁבוּתְךָ" – "אוחז בידיו ממש איש-איש... תלוקטו לאחד אחד בני ישראל".

איך ייתכן שרשעים יזכו לגאולה, וכי אין דין ואין דיין, חס ושלום? אלא ברור שאין הכוונה שיישארו ברישעתם. הקב"ה יעורר את ליבו של כל יהודי לשוב בתשובה שלמה, עד שיהיה ראוי לגאולה. כך רבנו הזקן (הלכות תלמוד תורה פרק ד, הלכה ג. תניא סוף פרק לט) מפרש את הפסוק (שמואל-ב יד,יד) "לְבִלְתִּי יִדַּח מִמֶּנּוּ נִדָּח", שכל יהודי "בוודאי סופו לעשות תשובה", לקראת הגאולה. כך אומר גם הרמב"ם (הלכות תשובה פרק ז, הלכה ה): "הבטיחה תורה שסוף ישראל לעשות תשובה בסוף גלותן, ומייד הן נגאלין".

אכן, נחוצה תשובה קודם הגאולה, ובמיוחד מפני שאנו מבקשים שתבוא באופן של 'זָכוּ' ובבחינת 'אֲחִישֶׁנָּה'. אך התשובה הזאת, שלפני הגאולה, אינה חייבת להיות תשובה גמורה, שמוחקת את כל העוונות, אלא דיי בהתחלה של התעוררות בלבד. מחיקת העוונות והתשובה השלמה יהיו אחרי הגאולה.

הִרְהוּר תְּשׁוּבָה. הרבי מליובאוויטש אף התבטא (ספר השיחות תנש"א כרך א, עמ' 232. התוועדויות תשנ"ב כרך א, עמ' 249) כי "כבר עשו תשובה", והסביר: "אין לך אדם מישראל שלא הרהר תשובה כמה פעמים במשך ימי חייו, שעל-ידי זה נעשה 'בשעתא חדא וברגעא חדא' מרשע גמור צדיק גמור, כפסק דין הגמרא (קידושין מט,ב) ש'המקדש את האישה על-מנת שאני צדיק, אפילו רשע גמור מקודשת, שמא הרהר תשובה בליבו'".

ועוד אמר: "מצאנו בדברי ימי ישראל בכל הדורות, שגדולי ישראל השתדלו להרבות בלימוד זכות על ישראל, גם כשהיו בשפל המדריגה. אבל בדורנו אין צורך אפילו לחפש לימוד זכות, מכיוון שהמציאות בפועל היא, שהחיסרון שיש בדור בקיום התורה והמצוות הוא מפני האונס של 'תינוקות שנשבו'. מי שלעת עתה אינם מקיימים תורה ומצוות הם 'תינוקות שנשבו', שהם בגדר אנוסים, ואונס רחמנא פטריה. ולאידך גיסא, כאשר אותם 'תינוקות שנשבו' מקיימים אפילו מצווה אחת בלבד (ועל אחת כמה וכמה הרבה מצוות) – הרי זה יקר וחשוב ביותר אצל הקב"ה". לכן הגאולה יכולה לבוא תיכף ומייד.


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)