חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 17:34 זריחה: 6:15 י"ד באדר א' התשפ"ד, 23/2/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

רציתי לשאול

מדורים נוספים
שיחת השבוע 1862 - כל המדורים ברצף
גישה המשלבת אהבה ויראה
יש חדש
בכל בוקר ניצחון חדש
מלחמת היצר
מעלת הפשטות
שאלה ותשובה
התור בוטל ונשמר
רציתי לשאול
'לא ילבש' בהצגה
"גיליתי טעם חדש בחיים הרוחניים"

עם הרב יואל בייטש, שליח חב"ד בנווה-חוף, ראשון לציון

החסידות שמה את הדגש על תשובה מתוך אהבה. אבל האם אהבה יש בה די כוח לטלטל את האדם כמו היראה?

הדגש על תשובה מאהבה קשור להבנה כללית יותר על עצם מהותה של התשובה. אם נשאל אדם ברחוב מהי 'תשובה', נשמע מן הסתם שזה תיקון שעושה אדם שחטא כדי לנקות את עברו. יש אמת בתשובה זו, אך תורת החסידות מוסיפה נופך עמוק יותר לכל העניין.

החסידות מחדשת שעבודת התשובה האמיתית מתחילה רק אחרי שהאדם כבר נקי מחטא. משום שתשובה אמיתית אין פירושה רק תיקון מעשים לא-רצויים, אלא משמעותה כשמה – 'לשוב', לחזור הביתה.

התשובה עניינה להתקרב אל הקב"ה, ואפילו להתאחד עימו. כמו שני אוהבים שנפרדו למשך זמן רב, והגעגועים העזים גוברים והולכים. השאיפה שלהם היא לא רק לשמור על 'דף נקי' ביחסים, אלא להיות יחד, קרוב ככל האפשר.

אלא שכל עוד האדם שקוע בחטאיו, איך הוא יכול לשאוף לכך? מי יעז להתקרב אל המלך כשבגדיו מטונפים? לכן רק אחרי שהיהודי קיבל החלטה נחושה שלא לחזור ולחטוא, הוא יכול להתחיל לשאוף לעשות תשובה, היינו להתקרב אל הקב"ה.

מתוך התפיסה הזאת מבינים היטב  את כוחה ועדיפותה של תשובה מאהבה. בתשובה מיראה הדגש הוא על שמירת גזרת חייו של יהודי נקייה מחטא (וזה הישג בלתי-מבוטל כשהוא לעצמו), בעוד תשובה מאהבה דוחפת את האדם להעצים את הקשר ולשאוף לצמצם את הפער בין החיים החומריים לבין הקב"ה.

הדבר יבוא לידי ביטוי לא רק בהימנעות מחטא, אלא בדחף בלתי-פוסק להוסיף כל העת מעשים ופעולות: עוד הידור מצווה, עוד החלטה טובה וכן הלאה.


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)