חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:40 זריחה: 5:37 י"ט באייר התשפ"ד, 27/5/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

בתוך החורבן נבנה הבניין
גאולהפדיה


מאת: מנחם ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1857 - כל המדורים ברצף
הכוח לתקן בידי העם
יש חדש
לבנות את הבית ההרוס
תשעה באב
כמו אישה בציריה
בתוך החורבן נבנה הבניין
העונש הגיע בפורים
רציתי לשאול
תשעה באב נדחה
התסריטאי משיקגו בונה מקדש

הֶחָזוֹן. שבת זו נקראת 'חזון', על שם ההפטרה 'חזון ישעיהו', העוסקת בנבואת החורבן. ואולם ידועה אִמרתו של רבי לוי-יצחק מברדיצ'ב, שחזון הוא מלשון מחזה, והשבת נקראת 'חזון' מפני שמראים בה לכל יהודי את בית המקדש השלישי מרחוק. מכאן שהמילה 'חזון' רומזת הן לחורבן הן לגאולה.

שילוב דומה מופיע במאמר המדרש (ילקוט שמעוני רמז רנט): "עלה אריה (הוא נבוכדנצר) במזל אריה (בחודש אב) והחריב אריאל (בית המקדש), על-מנת שיבוא אריה (הוא הקב"ה) ויבנה אריאל". גם כאן החורבן והגאולה מכונים באותו כינוי – 'אריה'.

גם בסיפור המדרש (איכה רבה א,נא) על עת החורבן מופיע שילוב זה של חורבן וגאולה. המדרש מספר על היהודי שחרש את שדהו בעזרת פרתו. געתה הפרה ואמר לו ערבי (ויש מפרשים שזה היה אליהו הנביא שנדמה לערבי) שגעיית הפרה מודיעה שנחרב בית המקדש. מייד אחר-כך געתה הפרה פעם שנייה ואמר לו הערבי שעכשיו "נולד מושיען של ישראל". כי זו הכוונה העמוקה והפנימית של החורבן – להביא את הבניין של הבית השלישי ואת הגאולה על-ידי משיח צדקנו.

כָּאן בּוֹנִים. הרבי מליובאוויטש מסביר זאת (לקוטי שיחות כרך כט, עמ' 9 ואילך) בהקדמת שאלה עקרונית על עצם החורבן. הלוא חז"ל אומרים שהקב"ה מקיים את המצוות שציווה את עם ישראל. אם כן, איך היה רשאי להחריב את בית המקדש, והלוא לאו מפורש בתורה הוא "שלא לאבד בית המקדש או בתי כנסיות"?! ואם צריך היה להעניש את עם ישראל, היה הקב"ה יכול לגנוז את בית המקדש ולא להחריבו.

ההיתר היחיד להריסת בית כנסת הוא "אם עושה על-מנת לבנות" – כאשר ההרס הוא כדי לבנות באותו מקום בית כנסת גדול ומפואר יותר. גם חורבן בית המקדש נכלל בסוג זה של "סותר על-מנת לבנות". הקב"ה רצה לבנות את בית המקדש השלישי, שהוא "בניינא דקוב"ה" (בניינו של הקב"ה), בניין נצחי העומד לעד, ולכן נאלץ להחריב את בית המקדש.

מכאן שכל עניינו של החורבן אינו אלא בניין. החורבן הוא תיקון, שמביא לידי בניינו של הבית השלישי. לכן יש בחורבן הבית שני מוטיבים מקבילים: צער ואבל על החורבן עצמו, ובה בעת – תקווה וציפייה לבית השלישי.

כך עולה גם מסיפור המדרש (פתיחתא דאיכה רבה ט), שכאשר נכנסו האויבים לקודש הקודשים ראו את הכרובים שעל הארון, ופניהם איש אל אחיו. מצב זה של עמידת הכרובים ("פניהם איש אל אחיו") רומז, על-פי הגמרא, לשעה "שישראל עושין רצונו של מקום". והלוא שעת החורבן הייתה לכאורה ההפך משעת רצון! אלא שאין זה עונש וחרון אף בלבד. יש כאן ביטוי לאהבתו העצומה של ה' לעמו, ועל-ידי החורבן נבנה אור הגאולה. דווקא על-ידי הגלות נבנה בית המקדש השלישי, שייבנה בפועל בקרוב ממש, בגאולה האמיתית והשלמה.


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)