חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 18:54 זריחה: 6:22 ה' באלול התשפ"ד, 8/9/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

נבואת בלעם
מן המעיין

מדורים נוספים
שיחת השבוע 1853 - כל המדורים ברצף
לשבור את קיר הברזל
יש חדש
היועץ נושא באחריות
נבואת בלעם
איום באקדח
חזון אחרית הימים
ההוראה הסודית
רציתי לשאול
קדושת בית הכנסת
שליחות במלחמה בכפרים הנידחים

הכול מלמעלה

"כי לא נחש ביעקב ולא קסם בישראל, כעת ייאמר ליעקב ולישראל מה פעל א-ל" (במדבר כג,כג). 'יעקב' אלו קטני הדעת. הם יאמרו: "כעת", מצב הזמן ומשבר העת הם הגורמים. אבל 'ישראל', בעלי המדריגה, הם יאמרו "מה פעל – א-ל"; כל מה שנעשה ומתהווה בעולם – הכול הוא פעולתו של הקב"ה.

(רבי ישראל ממודז'יץ)

מלביא לארי

"הן עם כלביא יקום וכארי יתנשא" (במדבר כג,כד). 'ארי' חזק מ'לביא'. כשיהודי קם לעבודת ה' הוא 'כלביא', אבל מייד מסייעים לו מן השמיים, שכן הבא ליטהר פותחים לו, והוא מתנשא 'כארי'.

(המגיד ממזריטש)

הלב ער

"כרע שכב כארי וכלביא מי יקימנו" (במדבר כד,ט). "כרע שכב" גם כשיהודי שקוע בשינה, בתרדמת הגלות, עדיין הוא "כארי" ליבו ער לקב"ה ולתורתו.

(אור התורה)

מי יקימנו

"כרע שכב" גם כשיהודי שרוי בגלות, הוא חזק וגיבור כארי וכלביא, ואין יד האומות שולטת בו שליטה אמיתית. ובכל-זאת אין בכוחו של עם ישראל לגאול את עצמו, אלא "מי – יקימנו"; הקב"ה הוא שיקים אותו ויוציאו מגלות לגאולה, ככתוב "מי – ייתן מציון ישועת ישראל".

(לקוטי שיחות)

בין ירא שמיים לקל-דעת

"ויאמר בלק אל בלעם לכה נא אקחך אל מקום אחר, אולי יישר בעיני האלוקים וקבותו לי משם" (במדבר כג,כז). יהודי ירא שמיים נזהר מאוד, ובודק כל דבר שמא איסור הוא. לעומתו, קל-דעת חושב תמיד – אולי זה מותר.

(החפץ חיים)

הקדושה מתחילה בבית

"מה טובו אוהליך יעקב משכנותיך ישראל" (במדבר כד,ה). עורכי התפילה סידרו פסוק זה בראש התפילה, מייד בכניסה לבית הכנסת. עיקר השבח של בית הכנסת הוא כאשר הקדושה מתחילה באוהל, בבית. כאשר "מה טובו אוהליך יעקב", כי אז – "משכנותיך ישראל".

(שארית ישראל)

ממעיקים למסייעים

"והאביד שעיר מעיר" (במדבר כד,יט). רש"י מבאר: "על מלך המשיח אומר כן". אחד מייעודי הגאולה הוא "והיו מלכים אומנייך", היינו שאומות העולם יתהפכו ממעיקים ומצירים לישראל למסייעים ועוזרים. לכן נאמרה הנבואה על משיח בפרשתנו דווקא, כי גם בסיפור בלק ובלעם בא לידי ביטוי ענין ה'אתהפכא': אותו כוח שבלק רצה לנצל כדי לקלל את ישראל, התהפך לברכם.

(הרבי מליובאוויטש)

מקור המידות הרעות

"ראשית גויים עמלק ואחריתו עדי אובד" (במדבר כד,כ). "גויים" היינו שבע האומות, המסמלות את שבע המידות הרעות. ואולם עמלק רומז לגאווה ולחוצפה שאין להן טעם, "יודע את ריבונו ומתכוון למרוד בו". עליו נאמר "ראשית גויים עמלק" – הגאווה והחוצפה האלה הן המקור והשורש לכל המידות הרעות.

(תורה אור)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)