חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 16:36 זריחה: 6:28 כ"א בכסליו התשפ"ד, 4/12/23
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

פתיחת הארון
פינת ההלכה ומנהג


מאת: הרב יוסף שמחה גינזבורג
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1849 - כל המדורים ברצף
לא לפחד מהקדושה
חדש על המדף
עבודת צוות של משה ואהרון
פסח שני
לא נביא ובן נביא
הנבואה חוזרת
במעמקי המערה האפלה
רציתי לשאול
פתיחת הארון
שלמה אוהב את השְׂלָו חי

שאלה: האם פתיחת ארון הקודש להוצאת ספר תורה יש בה זכות וסגולה מיוחדות?

תשובה: כשמוליכים את ספר התורה לקריאתו בציבור, יש ללוותו  (לפחות במבט) ולעמוד לכבודו, להרכין ראש מולו, והעיקר – להאזין היטב לקריאה בו.

כתבו הפוסקים שיש בהוצאה ובהכנסה סודות גדולים והן סגולה לכמה עניינים, שאז נפתחים שערי שמיים, ומתעוררת למעלה אהבת ה' לעם ישראל. לכן אומרים בפתיחת ההיכל את הבקשה 'בריך שמיה', כדברי רבי שמעון בר-יוחאי בספר הזוהר. יש שכתבו לאומרה בשבת בלבד, אבל המנהג הרוֹוח הוא לאומרה תמיד, וכן הוא בסידור אדמו"ר הזקן.

אמירת הפסוקים 'ויהי בנסוע' בפתיחת ההיכל נזכרת בספר 'כל בו' מימי הראשונים ובסידורי האריז"ל. יש דמיון בין נסיעת הארון לפני מחנה ישראל במדבר להולכת ספר התורה כיום.

החיד"א כתב: "מי שנכנסה אשתו לחודש תשיעי לעיבורה, עושה בחודש ההוא מצוות פתיחת ההיכל [סגולה ללידה קלה], והוא מנהג יפה, ויש לו סמך על-פי הסוד". הרבי מליובאוויטש יעץ כך לאנשים פרטיים (ולעשות זאת "ללא בליטות"), אך מחק עניין זה מרשימת 'מנהגי חב"ד בענייני הריון, לידה וכו'', וכנראה אין זו הוראה כללית.

אין הכרח שהמוציא יהיה גם המכניס. ויש מקומות שנהגו לחלק זאת לשני בני-אדם, משום "ברוב עם – הדרת מלך".

מקורות: זוהר ויקהל רו,א. שו"ע הזוהר סי' קלד ס"ק יא-יד. פסקי תשובות סי' קלה הע' 73, וסי' קמז ס"ק ב, וש"נ. שבח הברית עמ' 29.


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)