חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:23 זריחה: 6:07 י"ח באב התשפ"ב, 15/8/22
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

הנבואה חוזרת
גאולהפדיה


מאת: מנחם ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1849 - כל המדורים ברצף
לא לפחד מהקדושה
חדש על המדף
עבודת צוות של משה ואהרון
פסח שני
לא נביא ובן נביא
הנבואה חוזרת
במעמקי המערה האפלה
רציתי לשאול
פתיחת הארון
שלמה אוהב את השְׂלָו חי

נְבוּאָה. בימות המשיח תופיע התגלות עצומה של רוח נבואה, שתחול לא רק על יחידי סגולה מורמים מעם, אלא על כל ישראל. כך נאמר (יואל ג,א): "וְהָיָה אַחֲרֵי כֵן אֶשְׁפּוֹךְ אֶת רוּחִי עַל כָּל בָּשָׂר, וְנִבְּאוּ בְּנֵיכֶם וּבְנוֹתֵיכֶם". במדרש (תנחומא סוף פרשת בהעלותך) נאמר על כך: "אמר הקב"ה: בעולם הזה יחידים נתנבאו, אבל לעולם הבא, כל ישראל נעשין נביאים".

אחרי חורבן בית המקדש הראשון, כשנגנזו הארון והלוחות, נסתלקה הנבואה מישראל. כך אומרים חז"ל (יומא ט,ב; סוטה מח,ב; תוספתא שם פרק יג,ד. סנהדרין יא,א): "משמתו נביאים האחרונים, חגי זכריה ומלאכי, נסתלקה רוח הקודש מישראל". בספר ה'עיקרים' (מאמר ג, סוף פרק יא) מבואר, שאמנם בזמן הבית השני "היו חסידים ואנשי מעשה ראויים לנבואה יותר מבבית ראשון", ואף-על-פי-כן "לא היה שם נבואה, לפי שלא היה שם ארון". ב'עבודת הקודש' (חלק ד, פרק כד) מוסבר, שאף שהנביאים האחרונים נתנבאו גם אחרי גניזת הארון, זה היה "לפי שקיבלו נבואתם ועדיין האור היה מתנוצץ", ולכן הייתה נבואתם "במשלים וחידות ולמטה ממדרגת הנביאים הראשונים".

גלות השכינה היא אפוא הסיבה להסתלקות הנבואה בזמן הגלות. לכן בגאולה, עם חזרת השכינה ובית המקדש והארון, ייפתח מחדש צינור הנבואה. המשיח עצמו יהיה נביא גדול, כדברי הרמב"ם (הלכות תשובה פרק ט, הלכה ט): "אותו המלך שיעמוד מזרע דויד, בעל חוכמה יהיה יתר משלמה, ונביא גדול הוא קרוב ממשה רבנו". ואולם גילוי השכינה אז יהיה בעוצמה רבה כל-כך, עד שלא רק יחידים יזכו לנבואה, אלא כל אחד ואחד מישראל.

יְלָדִים נְבִיאִים. בפסוק הנ"ל בנבואת יואל נאמר: "זִקְנֵיכֶם חֲלֹמוֹת יַחֲלֹמוּן, בַּחוּרֵיכֶם חֶזְיֹנוֹת יִרְאוּ. וְגַם עַל הָעֲבָדִים וְעַל הַשְּׁפָחוֹת, בַּיָּמִים הָהֵמָּה, אֶשְׁפּוֹךְ אֶת רוּחִי". רואים כאן הבדלי דרגות בעניין הנבואה.

הרד"ק מסביר כי גם לעתיד לבוא לא תשרה הנבואה על כל בני-האדם, ומה שנאמר "אשפוך את רוחי על כל בשר" הכוונה ל"רוח דעה והשכל" בידיעת הבורא, שהיא תשרה על כל בני-האדם. וכך הוא אומר: "לא אמר כי כולם יתנבאו, אלא 'ונבאו בניכם ובנותיכם'. ובשפיכות הרוח אמר 'על כל בשר', אבל בנבואה לא אמר 'כל' אלא 'וניבאו בניכם ובנותיכם'. ואמר: 'זקניכם', 'בחוריכם' – לא כולם". גם רבי יצחק אברבנאל סבור שהנבואה לא תהיה בכולם: "בזמן הגאולה תשוב הנבואה לחול בעם ישראל, רוצה לומר: במוכנים מהם, מה שלא היה ולא יהיה בשאר הגויים".

ואולם בתורת החסידות (המשך תער"ב כרך ב עמ' תתקלו. ועוד) מבואר שרוח הנבואה תשרה על כל בני-האדם, והיא גם לא תיתפס כדבר חידוש, אלא תהיה דבר פשוט וטבעי: "לעתיד יהיה גילוי אור אין-סוף ממש, ויהיה נראה ונגלה לכול, וכמו 'וְנִגְלָה כְּבוֹד ה' וְרָאוּ כָל בָּשָׂר'. וכמו-כן בגילוי הנבואה שיהיה לעתיד בכל אחד ואחד, וכמו שכתוב: 'אשפוך את רוחי על כל בשר וניבאו בניכם ובנותיכם וגם על העבדים והשפחות אשפוך את רוחי'. ולא כמו גילוי הנבואה בנביאים, שיש בזה כמה תנאים... מה שאין כן לעתיד יהיה גילוי הנבואה כמו דבר טבעי שיהיה גם בילדים וילדות".


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)