חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 16:36 זריחה: 6:28 כ"א בכסליו התשפ"ד, 4/12/23
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

פסח שני
מן המעיין

מדורים נוספים
שיחת השבוע 1849 - כל המדורים ברצף
לא לפחד מהקדושה
חדש על המדף
עבודת צוות של משה ואהרון
פסח שני
לא נביא ובן נביא
הנבואה חוזרת
במעמקי המערה האפלה
רציתי לשאול
פתיחת הארון
שלמה אוהב את השְׂלָו חי

אשרי ילוד אישה

"ויאמר אליהם משה עמדו ואשמעה מה יצווה ה' לכם" (במדבר ט,ח). כתלמיד המובטח לשמוע מפי רבו. אשרי ילוד אישה שכך מובטח, שכל זמן שהיה רוצה היה מדבר עם השכינה.

(רש"י)

בזכות הלב הנשבר

מנין היה למשה, העניו מכל אדם, הביטחון הזה? אלא אותם יהודים באו אליו בלב שבור ובהשתוקקות הנפש וזעקו: "למה ניגרע!". כאשר ראם משה בשפלות רוחם ובכיסופם, היה מובטח שיבוא אליו הדיבור בזכותם, כי "לב נשבר ונדכה אלוקים לא תבזה״.

(רבי יחזקאל משינאווה)

בזכות העם

הייתכן שהעניו מכל האדם יאמר מילים כאלה: "עמדו ואשמעה מה יצווה ה'"? אלא אדרבה, מזה יש ללמוד את גודל ענוותנותו של משה. כך אמר להם: עמדו, בכוחכם ובזכותכם, שתעמדו עימדי, אזכה לשמוע מה יצווה ה'. שאם תלכו מפה ותניחו אותי לבדי, לא יהיה בכוחי לדעת מה יצווה ה'.

(רבי אהרון מקרלין)

העצה: פה-סח

"איש-איש כי יהיה טמא לנפש או בדרך רחוקה" (במדבר ט,י). אם יש יהודי שנכשל בחטא וטימא את נפשו, או שהוא "בדרך רחוקה" רחוק מדרך הישר, הסיבה לכך היא "לכם" שהלך אחרי תאוות ליבו. עצתו היא: "ועשה פסח לה'" – עליו להתוודות על חטאיו ולשוב בתשובה שלמה, בבחינת 'פסח' – פה-סח.

(אור תורה)

אף הגאולה כך

לא מצינו בתורה שום מצווה הקבועה במועד שיש לה תשלומים בזמן אחר. רק לקרבן הפסח קבעה התורה זמן שני. למה? לפי שהיו אנשים מישראל שהתאמצו והשתדלו לקיים את המצווה, שהיו מתחננים ומבקשים "למה ניגרע!". אף גאולתם של ישראל תהיה כך: אם בני ישראל יתעקשו ויתאמצו בלב ונפש, הישועה תבוא.

(רבי שלמה הכוהן מרדומסק)

תמיד אפשר לתקן

פסח שני מלמדנו כי לעולם לא מאוחר מדיי, ותמיד אפשר לתקן. אפילו מי שהיה "טמא", או "בדרך רחוקה", ואפילו אם זה היה "לכם", מרצונו – בידו לתקן את הדבר.

(היום יום)

גם 'אחטא ואשוב'

מדוע נלמד הדבר מפסח שני דווקא? כי גם מי שאינו מקריב קרבן פסח מתוך הסתמכות על האפשרות להביא את הקרבן בפסח שני – לא מצינו בשום מקום שאינו יכול לעשות את הפסח בפסח שני. נמצא אפוא שפסח שני מתקן גם חטא שבדרך כלל חל עליו הכלל "האומר אחטא ואשוב – אין מספיקין בידו לעשות תשובה".

(לקוטי שיחות)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)