חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:06 י"א בניסן התשפ"ד, 19/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

מועד אחרון לגיור
גאולהפדיה


מאת: מנחם ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1848 - כל המדורים ברצף
מה עושים בליל שבועות
יש חדש
ברכת השלום של בועז
חג השבועות
כלי לקבלת התורה
מועד אחרון לגיור
מאבק בגן עדן
רציתי לשאול
חג אחרי שבת
מגואטמלה ליהדות דרך פראג

גֵּרִים. בזמן הזה יכולים בני אומות העולם להצטרף לעם ישראל על-ידי גיור כדת וכדין. ואולם בזמן הגאולה לא יהיה אפשר להתגייר. הגמרא (יבמות כד,ב) אומרת: "אין מקבלין גרים לימות המשיח". גם בימי דוד ושלמה, שבהם היה מעמד העם היהודי רם ונישא, לא קיבלו גרים.

הטעם הפשוט לכך, שבתקופות כאלה אין ביטחון שהרצון להתגייר אכן נובע מתשוקה להצטרף לעם ה', ואין הוא בא מפחד היהודים או משאיפה ליהנות מהמעמד המכובד של עם ישראל. לכן בזמן הגאולה, שבו יתגלה לעין כול המעמד המיוחד והנעלה של עם ישראל, ודאי שכל הגויים ירצו להיות יהודים וליהנות מהשפע הרוחני והגשמי הרב שיינתן לעם היהודי, ואין הדבר מעיד על הזדהות אמיתית עם ייעודו הרוחני של עם ישראל.

בתורת החסידות (אור התורה האזינו א'תרפד-ה) מבואר טעם פנימי ועמוק יותר לדחיית הגרים בימות המשיח. כל עניין הגרים הוא בירור וגאולת ניצוצות קדושה שנפלו בין אומות העולם, אך בזמן הגאולה יושלמו כל הבירורים וממילא לא יהיה מקום לגיורי גויים (ראו עוד בעניין זה בזוהר חלק ב, קכ,ב; חלק א כו,ב ועוד).

אֻמוֹת הָעוֹלָם. בימות המשיח, כאשר העולם כולו יגיע למצבו התקין, גם היחסים בין עם ישראל לבין אומות העולם יהיו כפי שהם צריכים להיות. הגויים יבואו ויסייעו ליהודים למלא את ייעודם, כפי שנאמר (ישעיה סא,ה-ו): "וְעָמְדוּ זָרִים וְרָעוּ צֹאנְכֶם, וּבְנֵי נֵכָר – אִכָּרֵיכֶם וְכֹרְמֵיכֶם". ומה נעשה אנחנו? ממשיך הנביא: "וְאַתֶּם, כֹּהֲנֵי ה' תִּקָּרֵאוּ, מְשָׁרְתֵי אֱלֹקֵינוּ יֵאָמֵר לָכֶם". אומות העולם יראו זכות גדולה להושיט סיוע לעם ישראל, כדי שיוכל למלא את תפקידו. כי כאשר העולם כולו יגיע לתיקונו, גם היחסים בין ישראל לעמים יעמדו במתכונתם הנכונה, כפי כוונת הבריאה.

על-פי סדר הגאולה המתואר ברמב"ם (הלכות מלכים פרק יא, הלכה ד), נראה שתיקון זה של העולם יבוא בשני שלבים: בתחילה יצטרך המשיח להילחם באומות הסוררות – "ויילחם מלחמות ה'... וניצח כל האומות שסביביו". האומות הללו יתנגדו לו ולא ייאותו להסתגל לסדר החדש של העולם שירצה המשיח להשליט, ואז הוא ייאלץ להילחם בהן וינצחן. בשלב השני, בסוף כל התהליך, לאחר בניין בית המקדש השלישי וקיבוץ כל נידחי ישראל, יסכימו האומות למלא את תפקידן בעולם המתוקן בהנהגת המלך המשיח – "ויתקן את העולם כולו לעבוד את ה' ביחד".

הרבי מליובאוויטש מסביר (התוועדויות תשמ"ח כרך ג, עמ' 145) כי מבחינה מסוימת, עיקר חידושו ושלמותו של המשיח הוא בתיקון העולם דווקא. שכן מצב שבו עם ישראל עמד בשלמות ועסק בקיום התורה והמצוות מתוך מנוחה, כבר היה במידה מרובה בימי שלמה ובימי חזקיה, ואילו התיקון של אומות העולם לא היה מעולם. זה כוחו הגדול של משיח צדקנו, "אֲשֶׁר עֹמֵד לְנֵס עַמִּים, אֵלָיו גּוֹיִם יִדְרֹשׁוּ, וְהָיְתָה מְנֻחָתוֹ כָּבוֹד" (ישעיה יא,י).


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)