חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:23 זריחה: 6:07 י"ח באב התשפ"ב, 15/8/22
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

ירושלים עד דמשק
גאולהפדיה


מאת: מנחם ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1847 - כל המדורים ברצף
תאמינו שאפשר להתאחד
יש חדש
לוחמים בריאים בגשמיות וברוחניות
שבט לוי
מה מעורר אמון
ירושלים עד דמשק
'שמע ישראל' והמרגמות רעמו
רציתי לשאול
מתי מסתיימת האבלות?
הלב היהודי של מחנה יהודה

פְּרָזוֹת. העיר ירושלים עתידה להתרחב בתקופת הגאולה במידה בלתי-נתפסת. הנביאים וחז"ל מתארים בביטויים מופלאים את עתידה הזוהר של העיר, את עושרה הרב ואת התפשטותה הגדולה: "שערי ירושלים עתידין להיות מגיעין עד דמשק" (ספרי דברים א). "עתיד הקב"ה להוסיף על ירושלים אלף טפף גינואות" (בבא בתרא עה,ב), וכן: "עתיד הקב"ה להוסיף על ירושלים עד שהסוס רץ ומציל" (פסחים נ,א).

דברים אלה מרומזים בדברי זכריה הנביא (ב,ח): "פְּרָזוֹת תֵּשֵׁב יְרוּשָׁלִַם", וכפי שמשתמע מהקשר הדברים הכוונה היא שלא יהיו לה גבול ומידה. ירושלים, שבה ייכון בית המקדש השלישי, תהיה עיר הבירה של העולם כולו – "משוש תבל" (כלשונו של רבי יהודה הלוי, על-פי הפסוק [תהילים מח,ג]: "יְפֵה נוֹף, מְשׂוֹשׂ כָּל הָאָרֶץ, הַר צִיּוֹן... קִרְיַת מֶלֶךְ רָב").

וכך אומרים חז"ל (שמות רבה פרשה כג,יא): "עתידה ירושלים להיעשות מטרופולין לכל הארצות". כל בני-האדם יכירו כי העוצמה האמיתית מרוכזת בירושלים, מקום משכנה של השכינה ובירתו של המלך המשיח, וממילא יראו בה את בירת העולם כולו. וכפי שחז"ל אומרים (פסיקתא רבתי פרשת קומי אורי): "עתידה ירושלים להיעשות קסילופנס [=לפיד מאיר] לכל אומות העולם".

כִּסֵּא ה'. ירושלים תזכה לשם חדש – כִּסֵּא ה', כמו שנאמר (ירמיה ג,יז): "בָּעֵת הַהִיא יִקְרְאוּ לִירוּשָׁלִַם כִּסֵּא ה', וְנִקְווּ אֵלֶיהָ כָל הַגּוֹיִם". מוסבר בתורת החסידות שעד כה נקראה ירושלים "עיר אלוקינו", כלי לשם אלוקים, הרומז לאור מצומצם ומוגבל, אבל לעתיד לבוא תיקרא "כיסא ה'" – מקום משכנו של שם הוי'ה, הקב"ה בכבודו ובעצמו.

בתורת החסידות (אור התורה נ"ך כרך א, עמ' יג. ועוד) מוסברת המשמעות הפנימית של הפסוק "פְּרָזוֹת תֵּשֵׁב יְרוּשָׁלִַם". הכוונה ל"אור שאינו מתיישב בכלי". יש אור אלוקי מוגבל ומוגדר, שמתלבש בכלים כלשהם, על-פי הגבלתו והגדרתו. ואולם הקב"ה עצמו אין-סופי, בלתי-מוגבל ובלי שום הגדרה, וממילא שום כלי אינו יכול להכילו. זו הכוונה הפנימית בייעוד "פרזות תשב ירושלים" – יאיר בה הגילוי האלוקי המוחלט, בלי שום הגבלות.

הגילוי הזה יתבטא גם בעושר גשמי עצום, כמאמרי חז"ל: "עתיד הקב"ה לייסד את ירושלים בעשרה מיני אבנים טובות: אודם, פטדה וברקת". "עתידין תחומי ירושלים להיות מלאים אבנים טובות ומרגליות" (פסיקתא דרב כהנא קלז). העושר העולמי יתרכז בירושלים, כנרמז במאמר חז"ל: "עתיד הקב"ה לכנוס כל אומות העולם ולהעלותם לירושלים, ולחלק שללם לישראל".

בגאולה יתקיימו דברי הזוהר (שמות דף יז,א): "עתיד הקב"ה להתגלות בירושלים של מטה ולזכך אותה מטינופי העמים". האם ייעשה הדבר על-ידי מלחמות? מהזוהר משמע שהקב"ה עצמו יעשה מלאכה זו, ודרכים רבות למקום.


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)