חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:23 זריחה: 6:07 י"ח באב התשפ"ב, 15/8/22
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

שבט לוי
מן המעיין

מדורים נוספים
שיחת השבוע 1847 - כל המדורים ברצף
תאמינו שאפשר להתאחד
יש חדש
לוחמים בריאים בגשמיות וברוחניות
שבט לוי
מה מעורר אמון
ירושלים עד דמשק
'שמע ישראל' והמרגמות רעמו
רציתי לשאול
מתי מסתיימת האבלות?
הלב היהודי של מחנה יהודה

זכו לקירוב

"והיו לי הלוויים" (במדבר ג,יב). שכל מי שהוא מקרב אותי, אני מקרבו. הם קירבו עצמם לי, שנאמר "ויאמר משה מי לה' אליי, וייאספו אליו כל בני לוי"... ואני מקרבן – והיו לי הלוויים.

(במדבר רבה)

התחזקו ונענו

ודאי היו בעם ישראל רבים שלא חטאו בעגל, אבל כששאל משה: "מי לה' אליי" לא קל היה לאדם להתחזק ולקום ולומר: אני לה'. כוח זה היה לשבט לוי בלבד; רק הם קירבו עצמם אליו יתברך.

(חידושי הרי"ם)

לא יחליף

שמא תאמר: כמו שהוחלפו הבכורים בלוויים, כך בזמן מן הזמנים יחליף ה' את הלוויים באחרים. לזה בא הכתוב לומר: "והיו לי הלוויים", ולפי חז"ל (ויקרא רבה פ"ב) כל מקום שנאמר 'לי' – לעולמי עולמים הוא.

(מקרא מפורש)

כוחו של ילד

הלוויים נספרו מבן חודש ומעלה. תפקידם היה להיות "שומרי משמרת הקודש". ולכאורה, איזה שומר יכול להיות ילד בן חודש? מכאן ששמירת המשכן לא הייתה עניין גופני אלא רוחני. לא בגבורת גופם ואומץ ליבם שמרו הלוויים על המשכן, אלא בקדושתם והתרוממותם הרוחנית, וסגולות אלו הן נחלתו של בן לוי מיום היוולדו.

(אבני אזל)

ייחוס האבות

למה נמנו הלוויים מבן חודש ואילו בני ישראל נמנו מבן עשרים שנה? משום שישראל עיקר חשיבותם הייתה בזכות עצמם, ועל כן נמנו מגיל עשרים, אבל הלוויים נמנו לחוד בזכות ייחוס אבותם, ולכן נמנו מבן חודש.

(הרב יוסף-שאול נתנזון)

חינוך למנהיגות

צבא אפשר לאמן ולחנך אפילו בגיל בגרות, ולכן בני ישראל נפקדו מגיל עשרים. אבל חינוך של מי שנועדו להיות מנהיגי העם, מוריו ומדריכיו, חינוך כזה צריך להתחיל מבן חודש.

(עיטורי תורה)

איסוף הניצוצות

"גרשון וקהת ומררי" (במדבר ג,יז). 'קהת' מלשון אסיפה, כמו "ולו יקהת עמים". רמז לאסיפת וקיבוץ ניצוצי הקדושה הטמונים בעולם ובירורם והעלאתם למקורם ושורשם. עבודת הבירורים נרמזת בשמו של קהת דווקא, כי על-ידו היה עיקר הבירור: משפחת הקהתי הופקדה על המזבחות, שמקריבים עליהם קרבנות.

(לקוטי תורה)

גרשון, קהת ומררי

עניינו של שבט לוי הוא התחברות, "הפעם יילווה אישי אליי". בשעה שאדם ניגש אל הקודש, לפניו שלוש דרכי עבודה בזיכוך עצמו. 'גרשון' תחילת העבודה היא לגרש את הרע שבו, גם הדק ביותר. 'קהת' אחר-כך עליו לאסוף את כוחות נפשו ולשעבדם לאלוקות, על-ידי העבודה בתורה ומצוות. 'מררי' עליו לחוש מרירות מכך שעדיין לא התקרב לאלוקות כראוי.

(ספר המאמרים תש"ד)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)