חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:23 זריחה: 6:07 י"ח באב התשפ"ב, 15/8/22
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

משל או כפשוטו?
גאולהפדיה


מאת: מנחם ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1846 - כל המדורים ברצף
להיות עם חזק בארצנו
יש חדש
כשיהודים הופכים חול לקודש
בחוקותיי תלכו
מבט מעולם האצילות
משל או כפשוטו?
סיפור בגוב האריות
רציתי לשאול
איחול בלתי-רצוי
כשראש המל"ל נחשף לחומר רגיש

שִׁנּוּי טֶבַע הָעוֹלָם. בין ההבטחות שהקב"ה מבטיח על שמירת התורה והמצוות היא ההבטחה "וְעֵץ הַשָּׂדֶה יִתֵּן פִּרְיוֹ" (ויקרא כו,ד). אומרים על כך חז"ל (תורת כוהנים על הפסוק) "מנין שאף אילני סרק עתידים להיות עושים פירות? תלמוד לומר: 'ועץ השדה ייתן פריו'". כלומר, ההבטחה הזאת תתגשם בימות המשיח, שאז עצי סרק יניבו פרי.

הרמב"ם קובע (הלכות מלכים, תחילת פרק יב): "אל יעלה על הלב, שבימות המשיח ייבטל דבר ממנהגו של עולם, או שיהיה שם חידוש במעשה בראשית – אלא עולם כמנהגו נוהג". איך מתיישבים דבריו אלה עם ההבטחה שעצי סרק יניבו פרי ועם תיאורים נוספים שמצויים בדברי חז"ל על התמורות הגדולות שיחולו בעולם בימות המשיח? על כך הרמב"ם אומר שכל הנבואות וההבטחות האלה הן "משל וחידה", הרומזים לשלום העולמי ולשפע העצום שיהיה אז בעולם.

ואולם גם הרמב"ם עצמו אינו אומר את דבריו באופן מוחלט, כפי שהוא מבהיר באיגרת תחיית המתים שלו – "הייעודים... אשר נאמר כי הם משל – אין דברנו זה החלטי, שהרי לא באתנו מהשם נבואה שהודיעתנו שהוא משל, ולא מצאנו קבלה לחכמים מהנביאים שיבארו בה... שהם משל".

הרבי מליובאוויטש (לקוטי שיחות כרך כז, עמ' 191) מיישב את שתי העמדות האלה של הרמב"ם, ומסביר שהן מדברות על שתי תקופות. בתקופה הראשונה של ימות המשיח עדיין יישאר העולם במתכונתו הקיימת, "עולם כמנהגו נוהג", והנבואות הללו יתקיימו כמשל לשלום ולשפע. ואולם בתקופה השנייה של ימות המשיח הן יתקיימו כפשוטן, ועצי הסרק אכן יתחילו להניב פירות.

בַּעֲלֵי-חַיִּים טוֹרְפִים. בנבואת ישעיהו מופיע תיאור פסטורלי בממלכת החי: "וְגָר זְאֵב עִם כֶּבֶשׂ וְנָמֵר עִם גְּדִי יִרְבָּץ" (ישעיה יא,ו). ומה יאכלו חיות הטרף? התשובה ניתנת בפסוק הבא: "וְאַרְיֵה כַּבָּקָר יֹאכַל תֶּבֶן". מכאן שהשינוי שיתחולל אז לא יהיה התנהגותי בלבד, אלא ישתנה טבעם הגשמי של בעלי-החיים הטורפים – קיבתם תתחיל לעכל תבן ועשב. וכך נאמר גם בפרשת בחוקותיי (ויקרא כו,ו) "וְהִשְׁבַּתִּי חַיָּה רָעָה מִן הָאָרֶץ".

יש בסוגיה זו דיונים בין הרמב"ם, הראב"ד, הרמב"ן, הרדב"ז, אברבנאל ועוד. לדעת רבים, בזמן הגאולה העולם יחזור למצבו הראשוני בתחילת הבריאה, שאז בעלי-החיים לא טרפו זה את זה.  בעל 'עבודת הקודש' מאריך ומבאר (חלק ב, פרק לח) שקודם חטא עץ הדעת היה העולם נעלה, לא רק מבחינה רוחנית, אלא גם מבחינה גשמית. חז"ל מתארים את מצבו המופלא של העולם באותה עת (הארץ הייתה נזרעת ומוציאה תבואה בו ביום; העץ היה ניטע ומניב פרי באותו יום וכו'), אלא שהעולם ירד בעטיו של החטא ואיבד את המעלות הנפלאות הללו. כשיגיעו ימות המשיח ותתמלא הארץ דעה את ה', יחזור העולם למצבו הראשוני – כפי שנברא מתחילתו.

לעומתו, הרדב"ז מבחין בין ארץ ישראל לשאר העולם: "מה שראוי להאמין בזה, שהדברים הם גם כפשוטם בארץ ישראל... אבל בשאר ארצות עולם כמנהגו נוהג והכתובים הם משל".


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)