חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:42 זריחה: 5:36 כ"ב באייר התשפ"ד, 30/5/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

כנדבת ליבו
פינת ההלכה ומנהג


מאת: הרב יוסף שמחה גינזבורג
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1834 - כל המדורים ברצף
איך מרבים בשמחה?
יש חדש
אש מותרת ואש אסורה
פרשת שקלים
חשק מיותר
מתי יבוא? בידינו הדבר
נמצאה הסיבה
בדרכי הבן – לשמח חולים
כנדבת ליבו
רציתי לשאול

שאלה: אחרי העליות לתורה הגבאי נוקב סכום גם למי שלא ישלמו את תרומתם, ולדבריו זה נעשה כדי שלא לביישם. האם הדבר מותר?

תשובה: כאשר הגבאי אומר 'בעבור שייתן' ונוקב סכום, אם בסופו של דבר העולה לא יתרום, ייתכן שיש בזה משום "דובר שקרים לפני ה'" ועוד ליד ספר תורה! ברור שאין לזה מקום כלל, והנימוק 'שלא לבייש' אינו מצדיק השמעת התחייבות שקר.

הפתרון במצב כזה הוא שהגבאי יאמר כי העולה מתנדב 'מתנה' או 'כנדבת ליבו'. הגבאי ירשום לעצמו אחרי שבת שפלוני עלה לתורה בשבת פלונית, ולאחר זמן יבקש ממנו לתרום כפי נדבת ליבו. כך משאירים את העניין למצפונו של העולה, ולפעמים יש מזה תוצאות ממשיות.

יש מצבים שהגבאי מכריז על סכום מסוים בלי הסכמתו של העולה, ולעולה לא נעים לתקנו ולהקטין את הסכום. ייתכן שיש בזה חשש גזל, שהגבאי מתרים את העולה בלי שירצה בכך ולמעשה מאלץ אותו על-ידי הבושה לשלם זאת.

ראוי שהגבאי יאמר 'בעבור שייתן' או 'בעבור שיתרום' וכדומה ולא 'בעבור שנדר'. גם אם הגבאי אמר 'בעבור שנדר' יש דיון אם אכן יש בזה גדר של נדר (מכיוון שהעולה אמר רק את הסכום שמוכן לנדב ולא נקט ביטוי של נדר), או שיש בזה התחייבות הלכתית מסיבות אחרות.

הרבי מליובאוויטש כתב לאחד הגבאים: "גבאי ראשי תיבות: 'אנא בכוח גדולת ימינך'. זאת אומרת, מי שבהשגחת הבורא יתברך נבחר להיות גבאי בבית הכנסת, צריך שיהיה לו כוח בחסד (ימינך), ובלשון של בקשה (אנא), היינו שהשפעתו תהיה חזקה, אבל עם זה – שישתמש בה במידת החסד, לעשות את בית הכנסת [למאור], שיאיר ויחמם את כל הסביבה".

מקורות: צדקה ומשפט פ"ד הע' ג,יב, צב, וש"נ. אג"ק ח"ד עמ' קלח.


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)