חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:37 זריחה: 5:38 י"ד באייר התשפ"ד, 22/5/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

ששת-אלפים ואלף שביעי
גאולהפדיה

מדורים נוספים
שיחת השבוע 1830 - כל המדורים ברצף
הלוואה זו מצווה
חדש על המדף
לא להיבהל מהעשן
גניבה
כיס מלא וכיס ריק
חסד בקוביות שוקולד
ששת-אלפים ואלף שביעי
הפריצה, הכספת והמפנה המפתיע
חובת פריעת חוב
רציתי לשאול

ששת-אלפים. הקב"ה ברא את העולם בשישה ימים, "וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי שָׁבַת וַיִּנָּפַשׁ" (שמות לא,יז). גם בעבורנו יצר מבנה דומה – "שֵׁשֶׁת יָמִים תַּעֲשֶׂה מַעֲשֶׂיךָ, וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי תִּשְׁבֹּת" (שם כג,יב). אף לעבד עברי נקבעה אותה מתכונת –  "שֵׁשׁ שָׁנִים יַעֲבֹד, וּבַשְּׁבִעִת יֵצֵא לַחָפְשִׁי" (שם כא,ב). תורת החסידות מפרשת את הפסוק הזה על העבודה הנדרשת מהאדם קודם הגאולה – "העבודה שהעבדים, שהן הישראלים, צריכים לעבוד, הוא שית אלפי שני דהווי עלמא [=ששת אלפי השנים של קיום העולם], ובאלף השביעי הוא אמיתת קבלת השכר, ואז ייצאו לחופשי" (דרך מצוותיך עמ' פג,א).

המושג 'ששת אלפי שנים' לקוח ממאמרו של רב קטינא בגמרא (סנהדרין צז,א): "שית אלפי שני הווי עלמא וחד חרוב" [=ששת-אלפים שנים יתקיים העולם ובאלף אחד ייחרב]. מה הכוונה 'ייחרב'? הראב"ד (בהגהתו להלכות תשובה של הרמב"ם פרק ג, הלכה ח) אומר שהעולם "חוזר לתוהו ובוהו". לעומתו סבורים רבים, ובהם חכמי הקבלה, שאין לפרש את הדברים במשמעות של חורבן ממשי, אלא שזה יהיה עולם שונה. העולם "יהא חרב מתאוות וכיסופין דהאי עלמא" (מגיד מישרים פרשת בהר, ויקהל, ועוד). כלומר, זה יהיה עולם בלי יצר הרע ותאוות העולם.

האלף השביעי. תורת החסידות מאמצת את דעת המקובלים, שלפיה בתום האלף השישי העולם יוסיף להתקיים, ואדרבה, אז יגיע זמנה של קבלת השכר על העבודה בששת אלפי השנים. כך מובא בספר התניא (פרק לו בהגהה) בשם האריז"ל, ש"קבלת שכר עיקרו באלף השביעי". הזוהר (וירא, חלק א, קיז,א) אומר שכל ההתגלויות של החוכמות – הן חוכמת התורה הן חוכמות הטבע – בסוף האלף השישי, נועדו ש"יתתקן עלמא לאעלא בשביעי" [=שהעולם יתתקן להיכנס לאלף השביעי]. הרי שאז יגיע העולם לשיא שלמותו והתעלותו.

האלף השביעי בא לאחר ימות המשיח ולאחר תקופת תחיית המתים, שיהיו עוד במהלך האלף השישי. כך אומר גם רבנו בחיי (בפירושו על התורה ויקרא כה,ח): "יום שביעי כנגד אלף השביעי, שכולו שבת ומנוחה לחיי העולמים. והוא אחר ימות המשיח ותחיית המתים. ובני תחיית המתים יזכו אליו ויתענגו בגוף ובנפש תענוג שאין לו סוף".

אם כן, התקופה העתידית מתחלקת לשלוש: האחת – ימות המשיח, שבעיקרה היא עולם מתוקן, שחי בשלום ועובד את ה' יחד. התקופה השנייה היא תחיית המתים, שבה ישתנו סדרי עולם, יחיו המתים והעולם יתרומם לדרגה עליונה יותר של רוחניות וקדושה, ובה תתממש כוונת הבריאה והעולם יהיה "דירה לו יתברך". שתי אלה יהיו בתוך האלף השישי. לאחר מכן תיפתח תקופה חדשה לחלוטין – תקופת האלף השביעי.


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)