חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:06 י"א בניסן התשפ"ד, 19/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

התורה העתידית
גאולהפדיה


מאת: הרב מנחם ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1829 - כל המדורים ברצף
הטיעון שיישאר אחרי העסקה
יש חדש
יתרו כמבחן של משה
השבת
דיברות חדשים...
עשרת הדיברות וגר הצדק
התורה העתידית
האם ייפתחו ספרי יוחסין?
עובד גוי בשבת
רציתי לשאול

מַתַּן תּוֹרָה. מה יהיה בזמן הגאולה? תחשבו על מעמד הר סיני, מתן תורה, ותדמיינו שזה יהיה המצב הקבוע והטבעי של העולם. במעמד הר סיני התגלה אלינו הקב"ה בכל עצמותו, כמו שנאמר (דברים ד,לה) "אַתָּה הָרְאֵתָ לָדַעַת, כִּי ה' הוּא הָאֱלֹקִים, אֵין עוֹד מִלְּבַדּוֹ". בתניא (פרק לו) מבואר כי "הָרְאֵתָ ממש, בראייה חושית, כדכתיב 'וְכָל הָעָם רֹאִים אֶת הַקּוֹלֹת', רואים את הנשמע". כלומר, דברים שבימינו אפשר רק לשמוע עליהם, להאמין בהם – נעשו גלויים ומוחשיים כמו המציאות הגשמית הנראית לעיניים.

אלא שהגילוי המופלא של מתן תורה היה זמני, ואחר-כך חטאו בני ישראל בחטא העגל "ונתגשמו הם והעולם, עד עת קץ הימין, שאז יזדכך גשמיות הגוף והעולם ויוכלו לקבל גילוי אור ה' שיאיר לישראל על-ידי התורה" (כלשון התניא שם). בזמן הגאולה הקב"ה "יופיע עליהם בהדר גאון עוזו, וימלא כבוד ה' את כל הארץ, וישראל יראו עין בעין כבמתן תורה" (תניא פרק לז).

תּוֹרָה חֲדָשָׁה. יסוד בסיסי באמונה היהודית קובע כי התורה "אין לה לא שינוי ולא גירעון ולא תוספת" (רמב"ם הלכות יסודי התורה תחילת פרק ט). בנוסח המקוצר של י"ג עיקרי האמונה נאמר "זֹאת הַתּוֹרָה לֹא תְּהֵא מֻחְלֶפֶת וְלֹא תְהֵא תּוֹרָה אַחֶרֶת מֵאֵת הַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ". מעמד הר סיני היה אירוע יחיד במינו ולא יקרה שוב אירוע כמותו.

ובכל-זאת נאמר על זמן הגאולה "כִּי תוֹרָה מֵאִתִּי תֵצֵא" (ישעיה נא,ד), ועל זה המדרש אומר (ויקרא רבה פרשה יג,ג) "תורה חדשה מאיתי תצא, חידוש תורה מאיתי תצא". או כפי שנאמר בילקוט שמעוני (ישעיה רמז תכט): "עתיד הקב"ה להיות יושב... ודורש תורה חדשה שעתיד ליתן על-ידי משיח". יתרה מזו נאמר במדרש (קוהלת רבה פרשה יא,ח): "תורה שאדם למד בעולם הזה, הבל היא לפני תורתו של משיח".

אלא שאכן התורה לא תהיה מוחלפת, והיא תישאר אותה תורה שקיבלנו בהר סיני, אבל בימות המשיח תהיה התגלות עצומה ומופלאה כל-כך של חוכמת התורה, עד שהיא תיחשב 'תורה חדשה' לגבי התורה שאנו לומדים עכשיו, והתורה שלנו תיחשב 'הבל' לעומת תורתו של משיח. לכן הדגש הוא שהתורה החדשה תתגלה על-ידי המשיח דווקא, כי במתן תורה ניתנה התורה לבני-אדם ומאז "לא בשמיים היא". גדולתו של המשיח תהיה, שהוא יצליח להוציא מתוך התורה הקיימת גם חלקים שהיו נסתרים ונעלמים לגמרי, עד שהתגלותם נחשבת בבחינת 'תורה חדשה'. אך הוא יגלה תורה זו לא רק מתוך כוחו הנבואי, אלא מתוך שכלו וחוכמתו, ככל 'תלמיד ותיק' הלומד תורה ומחדש בה.


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)