חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:41 זריחה: 5:36 כ' באייר התשפ"ד, 28/5/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

אדם כשליח
לומדים גאולה


מאת: הרב מנחם ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1827 - כל המדורים ברצף
להצטרף לחזון הגדול
יש חדש
החובה לספר ב'יציאת מצרים'
קרבן פסח
שני טיפוסים
עסק טוב
דאגה אבהית
אדם כשליח
השליח שחווה את ימי הבראשית
כוהן לפדיון הבן

הגאולה של עם ישראל מתחוללת על-ידי בן-אדם, הלוא הוא המשיח. כשהרמב"ם (הלכות מלכים פרק יא) מפרט את מהלך הגאולה הוא פותח במילים: "המלך המשיח עתיד לעמוד". מדוע התהליך הזה צריך להתחולל על-ידי בן-אדם? מדוע אין הגאולה יכולה להיות כעין שינוי עולמי, שבמהלכו האנושות מתעלה בעצמה לרמת הקדוּשה, האמונה, הצדק והיושר של עידן הגאולה?

למעשה, אותה שאלה אפשר לשאול גם על הגאולה ממצרים. זו הייתה גאולה אלוקית, שבאה מאת הקב"ה בעצמו – "נגלה עליהם מלך מלכי המלכים הקב"ה בכבודו ובעצמו וגאלם", אך כל מהלכי הגאולה עברו דרך משה רבנו. הוא שהביא את בשורת הגאולה, הוא שהזהיר את פרעה, הוא שהביא את המכות, הוא שהוציא את העם ממצרים, והוא ש'תיווך' בין הקב"ה לעם ישראל במעמד הר סיני.

אותה שאלה אפשר לשאול על המושג 'רבי'. לשם מה צריך רבי? הלוא הקב"ה נמצא עימנו בכל מקום ובכל זמן, שומע את תפילותינו, מכוון את צעדינו ומעניק לנו שפע כוחות וברכות. מדוע אפוא יסוד מרכזי כל-כך בתורה בכלל ובתורת החסידות בפרט, שהכרח להתקשר לצדיק, לרבי?

בזכות ההתבטלות המוחלטת

אלא שכך רצה הקב"ה, שההתגלות של כוחותיו והשפעותיו תעבור דרך אדם, בשר ודם, שנעשה צינור להעברת השפע האלוקי. כך הכוח האלוקי מתמזג עם מציאותו וגדריו של העולם ונעשֶה חלק ממנו, ואינו בא כמשהו 'מלמעלה', שכופה ושובר את המציאות הקיימת של העולם.

עיקרון זה נראה בבירור אצל משה רבנו. הוא אומר לעם ישראל: "אָנֹכִי עֹמֵד בֵּין ה' וּבֵינֵיכֶם" (דברים ה,ה). בשפת החסידות הוא מכונה 'ממוצע המחבר', כי הוא משמש נקודת חיבור בין עם ישראל ובין הקב"ה, והוא שמחבר ומקשר את העם עם ה'. וכך מבואר בתורת החסידות (ספר המאמרים תרנ"ט עמ' קצ): "הגילוי צריך להיות על-ידי משה דווקא, כי בעצמם לא היה ביכולתם לקבל את האור, כי-אם על-ידי ממוצע דמשה. אך בחינת הממוצע דמשה אינו דומה לשארי ממוצעים... שעל-ידי משה נמשך בחינת עצמות האור ממש".

ייחודו של משה רבנו היה בהיותו נטול כל ישות אנוכית משלו, כפי שנאמר עליו (במדבר יב,ג): "וְהָאִישׁ מֹשֶׁה עָנָו מְאֹד מִכֹּל הָאָדָם אֲשֶׁר עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה"; וכפי שאמר הוא עצמו: "וְנַחְנוּ מָה". דווקא משום שהיה בטל לגמרי לקב"ה ולרצונו, היה הקב"ה יכול לשרות בו ולהתגלות דרכו, בבחינת "שכינה מדברת מתוך גרונו של משה".

צדיקים שבכל דור

כך בכל דור ודור יש 'אתפשטותא דמשה' (כלשון הזוהר), כלומר התלבשות נשמת משה בנשיאי ישראל. אותם צדיקים שהקב"ה שותל בכל דור ודור הם המשך לתפקידו זה של משה רבנו, ועל-ידם השפע האלוקי עובר לעולם. על-ידי דבקות בצדיקי אמת אלו האדם מתחבר עם הקב"ה בעצמו (ראה ספר המאמרים מלוקט כרך א, עמ' כה).

וכהסבר הגמרא על ציווי התורה "וּלְדָבְקָה בוֹ": "וכי אפשר להידבק בשכינה?", אלא שעל האדם לדבוק בתלמידי-חכמים, ועל-ידם יהיה דבוק בשכינה עצמה. שכן על-ידי הקשר עם נשמת הצדיק, כל יהודי מתקשר עם השורש העליון של כל הנשמות – עם השכינה.

זה גם תפקידו של משיח צדקנו. הוא 'נשמה כללית' של כל עם ישראל (ובלשון הקבלה: 'יחידה הכללית'). מתוך עוצם ביטולו המוחלט לקב"ה (שלכן הוא נקרא "עָנִי וְרֹכֵב עַל חֲמוֹר"), הוא זוכה ל"וְנָחָה עָלָיו רוּחַ ה'", ועל-ידו באה הגאולה האמיתית והשלמה.


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)