חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:42 זריחה: 5:53 י"ח בתמוז התשפ"ד, 24/7/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

השבטים
מן המעיין


מאת: הרב אליעזר ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1819 - כל המדורים ברצף
להחזיר למילים את ערכן
יש חדש
סוד ההצלחה בחינוך
השבטים
מי יכול לטעות
מקור הכעס
משימתה של חולדה
חיים של ידיעת אלוקות
האנטישמים נלכדו והתנצלו פומבית
הנזקק להתפנות באמצע התפילה

הידיים תפוסות

"הפעם יילווה אישי אליי, כי ילדתי לו שלושה בנים, על כן קרא שמו לוי" (בראשית כט,לד). עד עכשיו הייתי מנהלת את שני בניי בשתי ידיי, ועכשיו, שנולד לי בן שלישי, יצטרך אישי לסייע לי לנהלם.

(חזקוני)

שם של הודאה

"הפעם אודה את ה', על כן קרא שמו יהודה" (בראשית כט,לה). כל אחד ואחד מישראל נקרא 'יהודי' על שם יהודה, כי שמו הוא על שם שבח והודיה – "הפעם אודה את ה'". כל יהודי צריך לדעת שכל מה שהוא נוטל מן העולם הזה הרי זה יותר מחלקו, ממה שמגיע לו, ומפני זה עליו להודות לה'.

(הרי"ם מגור)

שמות ודרכים

משמעות שמות השבטים בעבודת ה': ראובן, "כי ראה ה'", רומז להתבוננות בגדולת ה', כאילו רואה בעיניו. שמעון, "כי שמע ה'", רומז לעבודה בבחינת 'שמיעה' והשגה בלבד. לוי, "יילווה אישי אליי", רומז להתקשרות והתחברות הנשמה באלוקות על-ידי לימוד התורה. יהודה, "הפעם אודה את ה'", רומז להודאה וביטול "כעבדא קמיה מריה".

(תורה אור)

הבן השביעי

"ותאמר לאה בא גד ותקרא את שמו גד" (בראשית ל,יא). גד בגימטרייה שבע. הוא היה השביעי לבנים, ולכן אמרה "בא גד", כלומר, בא השביעי, וקראה את שמו גד.

(לקוטי תורה)

קיום התורה

"ותקרא שמו יששכר" (בראשית ל,יח). יששכר מסמל את תלמידי-החכמים, לומדי התורה, כמו שנאמר "ומבני יששכר יודעי בינה לעיתים". הגורם להולדת יששכר היו הדודאים שנתנה לאה לרחל, שזה שווה כסף. ללמדנו שקיום התורה תלוי במחזיקיה ותומכיה.

(חפץ חיים)

נגלה ונסתר

"ותקרא שמו יששכר" (בראשית ל,יח). יששכר עניינו תורה, ככתוב (דברים לג) "ויששכר באוהליך". ושתי השי"נין שבשמו רומזות לשני חלקי התורה – נגלה ונסתר. לכן מבטאים שי"ן אחת בלבד, כי השנייה נסתרת ונעלמת.

(רבי לוי-יצחק שניאורסון)

הפיכת 'אחר' ל'בן'

"יסף ה' לי בן אחר" (בראשית ל,כד). כשהופכים את בחינת 'אחר' לבחינת 'בן', שגם הנפש הבהמית תבוא לידי אהבת ה', גורמים שיהיה 'יוסף' – תוספת וריבוי גילוי אור בנפש וגם למעלה.

(אור התורה)

חסרה ו'

'יסף' חסר ו'. כי עם לידת בנימין נגרם חסרונה של רחל, היינו שנחסרה אות ו', שהיא 'אות חיים'.

(ליקוטי לוי יצחק)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)