חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:50 זריחה: 5:36 ט"ו בסיון התשפ"ד, 21/6/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

סוד ההצלחה בחינוך
שלחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאויטש
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1819 - כל המדורים ברצף
להחזיר למילים את ערכן
יש חדש
סוד ההצלחה בחינוך
השבטים
מי יכול לטעות
מקור הכעס
משימתה של חולדה
חיים של ידיעת אלוקות
האנטישמים נלכדו והתנצלו פומבית
הנזקק להתפנות באמצע התפילה

ליעקב אבינו יש מעלה ייחודית לעומת אבותיו אברהם ויצחק, שכל שנים-עשר ילדיו הלכו בדרכו ולא יצאו לתרבות רעה. לעומתו, אברהם יצא ממנו ישמעאל ויצחק יצא ממנו עשיו. מה הסיבה לכך?

אי-אפשר לומר שיעקב העניק לילדיו חינוך טוב יותר מהחינוך שהעניקו אברהם ויצחק לילדיהם. הלוא הם היו צדיקים ובוודאי נתנו לכל ילדיהם חינוך מושלם. אין זאת אלא שכל אדם קיבל מהקב"ה כוח של בחירה חופשית, וכך בחרו ישמעאל ועשיו דרך שלילית, המנוגדת לחינוך שספגו בביתם.

התמודדות עם הרע

ישמעאל ועשיו העדיפו את הנאות העולם הגשמי מעבודת הבורא. הם אימצו אורח חיים פראי, משולח רסן ונעדר אמות מידה מוסריות. בחירה זו גרמה להם להתנהג עם הזולת בצורה אלימה ומושחתת, כנאמר על ישמעאל: "וַיֵּשֶׁב בַּמִּדְבָּר וַיְהִי רֹבֶה קַשָּׁת". אף עשיו קיבל ברכה התואמת את דרכו – "וְעַל חַרְבְּךָ תִחְיֶה", ודרך זו מאפיינת אותו עד היום הזה.

תורת החסידות מסבירה שההבדל בין אברהם ויצחק לבין יעקב טמון בדרך ההתמודדות השונה שלהם עם הרע. אברהם ויצחק נאבקו ברע, אך לפעמים נאלצו להגיע להסכמים עימו. דוגמה לכך היא כריתת הברית של אברהם ויצחק עם אבימלך. אמנם בכך גרמו שהרע לא יילחם בקדושה, אבל הוא לא הוכרת, וכל שכן שלא נהפך לטוב. לכן הרע הצליח לקנות אחיזה בבניהם, ישמעאל ויצחק.

הפיכת הרע לטוב

לעומתם, יעקב פעל לבטל את הרע ואף להופכו לטוב. הוא עזב את סביבתו המוגנת וירד לחרן, שהייתה "חרון אף של מקום", כדי להוכיח שאפשר לדבוק בקב"ה גם במעוז הרשע. כך הפך יעקב את הרע עצמו לטוב.

גם לאחר זמן, בשעה שנאלץ לרדת למצרים, דאג יעקב להקדים ולשלוח לשם את יהודה, כדי לייסד ישיבה ללימוד התורה של צאצאיו. בזכות זה זכה יעקב שכל ילדיו הלכו בדרכו.

דוגמה אישית

לכאורה, יעקב ודרכו אמורים היו להיות בעמדת נחיתות מול ישמעאל ועשיו. במאבק בין 'יושב אוהלים' ל'איש שדה' – אך טבעי שידם של נשיאי ישמעאל ואלופי עשיו תגבר על יעקב וביתו, שהיו מיעוט קטן.

אך התורה מלמדת שכל זמן שיהודי יתמיד בדרכו של יעקב אבינו – 'יושב אוהלים' – יזכה שילדיו יחזיקו אף הם בדרכו. כאשר יהודי קובע עיתים לתורה, ושולח את ילדיו להתחנך במוסדות תורה עם יראת שמיים – ב'חדר' וב'ישיבה' – מובטח לו שירווה רוב נחת מכל ילדיו ברוחניות וגם בגשמיות.

(איגרות-קודש, כרך כד, עמ' כא; לקוטי שיחות, כרך י, עמ' 88)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)