חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:05 י"ב בניסן התשפ"ד, 20/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

יעקב ועשיו
מן המעיין


מאת: הרב אליעזר ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1818 - כל המדורים ברצף
הבחירה היא של הילד
יש חדש
זעקת השושנים
יעקב ועשיו
עצה של גאון
טענה מנצחת
עסקת התיקון
מאבק ושכרו
מפעל הסברה של איש אחד
ילדים בבית הכנסת

שלא ילמד ממעשיו

"ויתרוצצו הבנים בקרבה" (בראשית כה,כב). מפני החשש שיעקב ילמד ממעשיו הרעים של עשיו, הכניסו איבה בליבם עוד בבטן אימם, ומשם התחיל הפירוד ביניהם.

(ספר חסידים)

מפרכס לצאת

כשהייתה עוברת על בתי כנסיות ובתי מדרשות, יעקב מפרכס לצאת, ובשעה שהיא עוברת על בתי עבודה זרה, עשיו רץ ומפרכס לצאת.

(בראשית רבה)

לא בכפיפה אחת

למה רצה יעקב לצאת כשעברה אימו על פתחי תורה, והלוא תינוק במעי אימו "מלמדין אותו כל התורה כולה"? נראה שקשה לצדיק להיות בכפיפה אחת עם עשיו, אפילו כשהוא לומד תורה מפי מלאך.

(רבי בונם מפרשיסחה)

מי עיכבו?

יעקב לא יכול לצאת כשעברה על פתחי תורה, מפני שעשיו, שהיה הראשון, עיכבו; אבל עשיו, אם פרכס לצאת בשעה שעברה על פתחי עבודה זרה, מי עיכב בעדו? אלא שעשיו מוכן לוותר על העבודה הזרה שלו, ובלבד שיעקב לא ייכנס לאוהלי תורה.

(רבי יחזקאל מקוזמיר)

כוחה של האם

הכול תלוי באֵם. אם האֵם רגילה לבוא לפתחי תורה ויש לה הערצה וחיבה לתורה ויהדות, כי אז "יעקב רץ ומפרכס לצאת" יוצא ממנה יעקב. אבל אם "הייתה עוברת על פתחי עבודה זרה" – אם היא אוהבת את תרבות הגויים והתנהגותם, הרי אז "עשיו רץ ומפרכס לצאת" – יוצא ממנה עשיו.

(מעיינות הנצח)

להיטות יתרה

דייקו לומר לגבי יעקב שהוא 'מפרכס לצאת', ואילו על עשיו נאמר שהוא 'רץ ומפרכס לצאת'. כי הרשע להוט אחר העבירה יותר מכפי שהצדיק להוט אחר המצווה.

(ילקוט יהודה)

נופל מעצמו

"ולאום מלאום יאמץ, ורב יעבוד צעיר" (בראשית כה,כג). "כשזה קם – זה נופל" (רש"י). יעקב ועשיו מסמלים את הנפש האלוקית והנפש הבהמית. כשהנפש האלוקית מתחזקת בלימוד התורה, נעשית חלישות כללית בנפש הבהמית. ורש"י מדייק בלשונו: "זה נופל", היינו שהנפש האלוקית אינה צריכה להתאמץ להפיל את הנפש הבהמית, אלא הדבר נעשה מעצמו.

(ספר המאמרים קונטרסים)

המטרה – תיקון

"וידו אוחזת בעקב עשיו" (בראשית כה,כו). עשיו מסמל את הנפש הבהמית ויצר הרע. לכן הוא יצא ראשון, כי הוא קיים באדם קודם יצר הטוב. יעקב מסמל את הנפש האלוקית ויצר הטוב. הוא איש תם, מלשון שלמות, כי אפילו בשעה שאדם עובר עבירה, עצם הנפש האלוקית נשארת שלמה בדבקותה בה'. "וידו אוחזת בעקב עשיו" – ירידת הנפש האלוקית למטה היא כדי לתקן את הגוף ואת הנפש הבהמית.

(הרבי מליובאוויטש)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)